Dvousemestrální kurz sestává z kombinace výkladu a praktických cvičení v těchto tematických okruzích: 1) Uvedení do pedagogického výzkumu: od výzkumného zájmu k výzkumnému záměru a plánu výzkumu; základy filozofie a metodologie vědy: objektivita, racionalita, empirické poznávání světa; přírodní vědy, sociální vědy, humanitní (kulturní) vědy; teorie a výzkum; poznatky, fakta a interpretace; hypotézy a teorie; logika verifikace a falzifikace; etika výzkumu; specifika pedagogického výzkumu: paradigmata v pedagogice, orientace na objektivní poznání edukační reality, orientace na zkoumání fenoménů výchovy a vzdělávání; práce s informačními zdroji: rozdíl mezi odborným, oborovým a populárně naučným textem/zdrojem; odborné časopisy v pedagogice; práce s elektronickými informačními zdroji (JIB, EBSCO, ProQuest aj.); druhy výzkumu a typy výzkumných problémů; kvantitativní a kvalitativní povaha výzkumných problémů; deskriptivní, relační a kauzální výzkumné problémy; východiska a základní vymezení kvantitativního a kvalitativního výzkumu, smíšený výzkum; akční výzkum; postupy a principy teoretického výzkumu, vztah teoretického a empirického výzkumu; přehledová studie. 2) Kvantitativní výzkum: problém reprezentativnosti, náhodný výběr, kvótní výběr; metody a nástroje sběru dat; zpracování a základní statistická analýza dat; metody prezentace kvantitativních dat. 3) Kvalitativní výzkum: - filosofická východiska kvalitativního výzkumu - osobnost výzkumníka a fenomén zájmu v pedagogickém výzkumu, validita kvalitativního výzkumu - od výzkumného zájmu ke způsobu zkoumání: hledání adekvátní kvalitativní metodologie - typy kvalitativního výzkumu: biografie (výzkum životního příběhu), etnografie, případová studie, zakotvená teorie; "past" metodologických aplikací ve kvalitativním výzkumu - metody sběru dat v kvalitativním výzkumu (rozhovor, pozorování) - zpracování kvalitativních dat; problém kódování a kategorizace; "past" kvantifikace kvalitativních dat - analýza kvalitativních dat, kvalitativní analýza textů - písemné podání výsledků kvalitativního výzkumu (výzkumná zpráva, analytický příběh)
|
-
Corbin, Juliet M.; Strauss, Anselm L. Basics of qualitative research : techniques and procedures for developing grounded theory. Fourth edition. Los Angeles ; London ; New Delhi ; Singapore ; Washington DC ; Boston : SAGE, 2015. ISBN 978-1-4129-9746-1.
-
Černý, J. Fotbal je hra. Pokus o fenomenologii hry.. Praha: Československý spisovatel, 1968.
-
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost, 4. vyd.. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
-
Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vydání 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Ferjenčík, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9.
-
Flick, Uwe. Qualitative Forschung : Theorie, Methoden, Anwendung in Psychologie und Sozialwissenschaften. 5. Aufl. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt, 2000. ISBN 3-499-55546-8.
-
Gavora, Peter; Jůva, Vladimír,; Hlavatá, Vendula. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vydání první. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. 2. oprav. vyd. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
-
Chráska, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha : Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
Kerlinger, Fred N.; Smékal, Vladimír,; Klobouková, Eliška; Koláříková, Ludmila,; Kučera, Milan,; Míček, Libor,; Osecký, Pavel,; Provazník, A.; Sedláková, Miluše,; Schürer, Miroslav,; Švancara, Josef. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vydání I. Praha : Academia, nakladatelství Československé akademie věd, 1972.
-
Maňák, Josef,; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
-
Slavíková, Eva; Vyskočilová, Eva,; Zichová, Barka. Psychosomatický základ veřejného vystupování : jeho studium a výzkum : sborník z konference 14. a 15. 10. 1999. Vyd. 1. Praha : Katedra autorské tvorby a pedagogiky DAMU, 2000. ISBN 80-85883-50-3.
-
Suda, Stanislav. Autorské čtení jako fenomén rozvoje osobnosti. , 2020.
-
Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - patnáctiletá případová studie. In Aigelová, E. et al. (eds.) Jedeme dál, s. 58-65. UPOL: Olomouc, 2021.
-
Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - tělo a sebereflexe. In Maierová, E. et al. (eds.) PhD existence 2019 - Tělo a mysl, s. 42-49. UPOL: Olomouc, 2019.
-
Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - volný čas a fenomén hry jako způsob poznání. In Aigelová, E. et al. (eds.) Změna, s. 94-103. UPOL: Olomouc, 2022.
-
Suda, Stanislav. Experimentální dramatika. Vydání první. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017. ISBN 978-80-7394-680-7.
-
Suda, Stanislav. Fenomén koronavirové krize v esejích studentů pedagogiky volného času na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Caritas et veritas 2021, 11(2). 2021, ISSN 1805-0948.
-
Suda, Stanislav. O fenoménu hry ve vzdělávání - škola jako hra?. Caritas et veritas 2022, 12(2). 2022, ISSN 1805-0948.
-
Suda, Stanislav. Psychiatrická kazuistika - 20 let s Experimentální dramatikou (in. Eva Aigelová, Lucie Viktorová, Martin Dolejš, PHD EXISTENCE 2020 - Člověk a čas). UPOL: Olomouc, 2020. ISBN 978-80-244-5731-4.
-
Suda, Stanislav. Scholé očima studentů pedagogiky Jihočeské univerzity. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
-
Suda, Stanislav. Scholé through the Eyes of Students of Pedagogy at the University of South Bohemia. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
-
Švaříček, R.; Šeďová, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Švec, Štefan. Metodologie věd o výchově : kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. České rozš. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
-
Tobin, Kenneth; Kincheloe, Joe L. Doing educational research : [a handbook]. Rotterdam : Sense Publishers, 2006. ISBN 90-77874-48-8.
-
Van Manen, Max. Pedagogical tact : knowing what to do when you don't know what to do. First published. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.
-
Van Manen, Max. Phenomenology of practice : meaning-giving methods in phenomenological research and writing. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2016. ISBN 978-1-61132-943-8.
-
Van Manen, Max. Researching lived experience : human science for an action sensitive pedagogy. Second edition. London ; New York : Routledge, Taylor&Francis Group, 2016. ISBN 978-1-62958-416-4.
|