Předmět: Metodologie pedagogického výzkumu 1

« Zpět
Název předmětu Metodologie pedagogického výzkumu 1
Kód předmětu KPD/KMPV1
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Suda Stanislav, doc. MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Dvousemestrální kurz sestává z kombinace výkladu a praktických cvičení v těchto tematických okruzích: 1) Uvedení do pedagogického výzkumu: od výzkumného zájmu k výzkumnému záměru a plánu výzkumu; základy filozofie a metodologie vědy: objektivita, racionalita, empirické poznávání světa; přírodní vědy, sociální vědy, humanitní (kulturní) vědy; teorie a výzkum; poznatky, fakta a interpretace; hypotézy a teorie; logika verifikace a falzifikace; etika výzkumu; specifika pedagogického výzkumu: paradigmata v pedagogice, orientace na objektivní poznání edukační reality, orientace na zkoumání fenoménů výchovy a vzdělávání; práce s informačními zdroji: rozdíl mezi odborným, oborovým a populárně naučným textem/zdrojem; odborné časopisy v pedagogice; práce s elektronickými informačními zdroji (JIB, EBSCO, ProQuest aj.); druhy výzkumu a typy výzkumných problémů; kvantitativní a kvalitativní povaha výzkumných problémů; deskriptivní, relační a kauzální výzkumné problémy; východiska a základní vymezení kvantitativního a kvalitativního výzkumu, smíšený výzkum; akční výzkum; postupy a principy teoretického výzkumu, vztah teoretického a empirického výzkumu; přehledová studie. 2) Kvantitativní výzkum: problém reprezentativnosti, náhodný výběr, kvótní výběr; metody a nástroje sběru dat; zpracování a základní statistická analýza dat; metody prezentace kvantitativních dat. 3) Kvalitativní výzkum: - filosofická východiska kvalitativního výzkumu - osobnost výzkumníka a fenomén zájmu v pedagogickém výzkumu, validita kvalitativního výzkumu - od výzkumného zájmu ke způsobu zkoumání: hledání adekvátní kvalitativní metodologie - typy kvalitativního výzkumu: biografie (výzkum životního příběhu), etnografie, případová studie, zakotvená teorie; "past" metodologických aplikací ve kvalitativním výzkumu - metody sběru dat v kvalitativním výzkumu (rozhovor, pozorování) - zpracování kvalitativních dat; problém kódování a kategorizace; "past" kvantifikace kvalitativních dat - analýza kvalitativních dat, kvalitativní analýza textů - písemné podání výsledků kvalitativního výzkumu (výzkumná zpráva, analytický příběh)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Individuální příprava ke zkoušce, Individuální konzultace s vyučujícím, Blended learning
Výstupy z učení
Cílem předmětu je umožnit studentům seznámit se s východisky a principy vědecké práce a metodologií pedagogického výzkumu, a to v rámci prvního semestru navazujícího magisterského studia, kdy jsou vedeni k volbě tématu, na něž se hodlají odborně zaměřit v rámci zpracování diplomové práce. Studenti si zvolí téma z okruhu pedagogiky volného času, které se pokusí výzkumně uchopit (formulovat jako výzkumnou otázku a navrhnout postup jejího řešení). Vypracování zápočtového úkolu studenty směřuje k vyjasnění výzkumného zájmu a k postupnému osvojování si metodického uvažování, které je nezbytnou podmínkou pro odborné uchopení zvoleného problému. Vyústěním může být vlastní projekt diplomové práce, cílem nicméně není zpracování projektu, ale porozumění souvisejícím metodologickým principům v rámci absolvování této "cesty" vedoucí ke zpracování záměru diplomové práce.
Absolvent předmětu: lépe rozumí různým přístupům k chápání pedagogického a sociálně-vědního výzkumu, včetně zkoumání fenoménu výchovy ve volném čase z hlediska humanitních přístupů, chápe metodologické důsledky různých pojetí pedagogiky; disponuje hlubšími znalostmi o pedagogické praxi v kontextu volného času s využitím metodologie pedagogického výzkumu; rozumí nálezům kvantitativně a kvalitativně orientovaného pedagogického výzkumu; je vybaven předpoklady k tomu, aby se v rámci zpracování diplomová práce učil výzkumně reflektovat pedagogickou praxi.
Předpoklady
Předpokládají se znalosti na úrovni pedagogicky zaměřeného bakalářského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Průběžné hodnocení

Aktivní účast ve výuce vč. průběžné přípravy. Včasné odevzdání zápočtového úkolu: studenti si zvolí téma z okruhu pedagogiky volného času, které se pokusí výzkumně uchopit (formulovat jako výzkumnou otázku a navrhnout postup jejího řešení). Vypracování zápočtového úkolu studenty směřuje k vyjasnění výzkumného zájmu a k postupnému osvojování si metodického uvažování, které je nezbytnou podmínkou pro odborné uchopení zvoleného problému. Vyústěním může být vlastní projekt diplomové práce, cílem nicméně není zpracování projektu, ale porozumění souvisejícím metodologickým principům v rámci absolvování této "cesty" vedoucí ke zpracování záměru diplomové práce. !!! Pozor, pro tento předmět je u studijního programu Pedagogika volného času stanoveno, že musí být absolvován v ZS 1. ročníku. Pokud tento předmět student nesplní v ZS 1. ročníku, bude mu dle Studijního a zkušebního řádu JU ukončeno studium (viz SZŘ JU čl. 24 odst. 1 a čl. 31 odst. 1 písm. a).
Doporučená literatura
  • Corbin, Juliet M.; Strauss, Anselm L. Basics of qualitative research : techniques and procedures for developing grounded theory. Fourth edition. Los Angeles ; London ; New Delhi ; Singapore ; Washington DC ; Boston : SAGE, 2015. ISBN 978-1-4129-9746-1.
  • Černý, J. Fotbal je hra. Pokus o fenomenologii hry.. Praha: Československý spisovatel, 1968.
  • Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost, 4. vyd.. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
  • Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vydání 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
  • Ferjenčík, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9.
  • Flick, Uwe. Qualitative Forschung : Theorie, Methoden, Anwendung in Psychologie und Sozialwissenschaften. 5. Aufl. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt, 2000. ISBN 3-499-55546-8.
  • Gavora, Peter; Jůva, Vladimír,; Hlavatá, Vendula. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
  • Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vydání první. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. 2. oprav. vyd. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
  • Chráska, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha : Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • Kerlinger, Fred N.; Smékal, Vladimír,; Klobouková, Eliška; Koláříková, Ludmila,; Kučera, Milan,; Míček, Libor,; Osecký, Pavel,; Provazník, A.; Sedláková, Miluše,; Schürer, Miroslav,; Švancara, Josef. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vydání I. Praha : Academia, nakladatelství Československé akademie věd, 1972.
  • Maňák, Josef,; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
  • Slavíková, Eva; Vyskočilová, Eva,; Zichová, Barka. Psychosomatický základ veřejného vystupování : jeho studium a výzkum : sborník z konference 14. a 15. 10. 1999. Vyd. 1. Praha : Katedra autorské tvorby a pedagogiky DAMU, 2000. ISBN 80-85883-50-3.
  • Suda, Stanislav. Autorské čtení jako fenomén rozvoje osobnosti. , 2020.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - patnáctiletá případová studie. In Aigelová, E. et al. (eds.) Jedeme dál, s. 58-65. UPOL: Olomouc, 2021.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - tělo a sebereflexe. In Maierová, E. et al. (eds.) PhD existence 2019 - Tělo a mysl, s. 42-49. UPOL: Olomouc, 2019.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - volný čas a fenomén hry jako způsob poznání. In Aigelová, E. et al. (eds.) Změna, s. 94-103. UPOL: Olomouc, 2022.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika. Vydání první. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017. ISBN 978-80-7394-680-7.
  • Suda, Stanislav. Fenomén koronavirové krize v esejích studentů pedagogiky volného času na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Caritas et veritas 2021, 11(2). 2021, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. O fenoménu hry ve vzdělávání - škola jako hra?. Caritas et veritas 2022, 12(2). 2022, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. Psychiatrická kazuistika - 20 let s Experimentální dramatikou (in. Eva Aigelová, Lucie Viktorová, Martin Dolejš, PHD EXISTENCE 2020 - Člověk a čas). UPOL: Olomouc, 2020. ISBN 978-80-244-5731-4.
  • Suda, Stanislav. Scholé očima studentů pedagogiky Jihočeské univerzity. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. Scholé through the Eyes of Students of Pedagogy at the University of South Bohemia. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
  • Švaříček, R.; Šeďová, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
  • Švec, Štefan. Metodologie věd o výchově : kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. České rozš. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
  • Tobin, Kenneth; Kincheloe, Joe L. Doing educational research : [a handbook]. Rotterdam : Sense Publishers, 2006. ISBN 90-77874-48-8.
  • Van Manen, Max. Pedagogical tact : knowing what to do when you don't know what to do. First published. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.
  • Van Manen, Max. Phenomenology of practice : meaning-giving methods in phenomenological research and writing. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2016. ISBN 978-1-61132-943-8.
  • Van Manen, Max. Researching lived experience : human science for an action sensitive pedagogy. Second edition. London ; New York : Routledge, Taylor&Francis Group, 2016. ISBN 978-1-62958-416-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr