Vyučující
|
-
Suda Stanislav, doc. MgA. Ph.D.
-
Nota Josef, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět Osobnostně-sociální výchova 2 je rozšiřující s důrazem na autorský postoj k tvorbě, psaní i čtení a zejména s důrazem na kultivaci sebereflektování. Jedná se o praktickou zkušenostní a kondiční výchovu. Vzhledem k důrazu na individuální rozvoj schopností jednotlivých studentů se obsah jednotlivých setkání utváří na základě zájmu, důvěry a klimatu ve skupině. Jednotlivé tematické okruhy se mohou prolínat jako průřezové, na základě individuální zkušenosti participantů napříč více semestry. Ve druhém semestru bude pozornost věnována zejména tématu sebepojetí a emocionality: sebepojetí, sebevědomí, dynamika osobnosti, emoce, empatie, sociální dovednosti, řeč, verbalita, elokvence, chování a jednání, tělo a mysl, tělo jako zdroj emoce, temperament.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Pokus
|
Výstupy z učení
|
Předmět je součástí bloku pedagogické přípravy v metodické specializaci OSV, která buduje psychosomatickou kondici, pedagogickou kondici a kondici k veřejnému jednání v otevřených situacích. Zároveň klade důraz na sebereflexi pedagogického pracovníka ve zpětné vazbě a reflexi pedagogického jednání ve vztahu k individuální i skupinové dynamice. Cílem metodické specializace je vytvářet osobnostní nastavení budoucích pedagogů pro autentické výchovné působení ve volnočasových aktivitách s jednotlivci i ve skupinách, posilovat osobnostní zralost, která pedagoga disponuje mj. k uplatňování animačních principů (např. v kontextu otevřené práce s mládeží) a obecně k pedagogickému jednání v otevřených či méně strukturovaných situacích.
Student prohloubí zkušenosti s fenomény dialogického jednání a autorského čtení. Student prohloubí zkusšenosti se sebereflektováním ve formě eseje.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu Osobnostně sociální výchova 1 (KOSV).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Sebereflexe
80% docházka v rámci OSV 1-3 (min. 5 z celkem 6 setkání), aktivita při výuce, plnění zadaných úkolů v rámci cvičení. Eseje na základě zkušenosti s experimentální dramatikou.
|
Doporučená literatura
|
-
Drapela J. V. Přehled teorií osobnosti.. Praha, 2010.
-
Jiránek, F.; Fišer, J. Pedagogická psychologie II.. Praha: KPÚ, 1968.
-
Jiránek, F. Pedagogická psychologie I.. Praha: KPÚ, 1968.
-
Mareš, J., Man, F., Prokešová, L. Anatomie žáka a rozvoj jeho osobnosti. .
-
Maslow, Abraham Harold; Le Roch, Pavla. Motivace a osobnost. Vydání první. Praha : Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1728-2.
-
Piaget, J.; Inhelderová, B. Psychologie dítěte.. Praha: SPN, 1970.
-
Suda, Stanislav. Autorské čtení jako fenomén rozvoje osobnosti. , 2020.
-
Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - patnáctiletá případová studie. In Aigelová, E. et al. (eds.) Jedeme dál, s. 58-65. UPOL: Olomouc, 2021.
-
Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - tělo a sebereflexe. In Maierová, E. et al. (eds.) PhD existence 2019 - Tělo a mysl, s. 42-49. UPOL: Olomouc, 2019.
-
Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - volný čas a fenomén hry jako způsob poznání. In Aigelová, E. et al. (eds.) Změna, s. 94-103. UPOL: Olomouc, 2022.
-
Suda, Stanislav. Experimentální dramatika. Vydání první. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017. ISBN 978-80-7394-680-7.
-
Suda, Stanislav. O fenoménu hry ve vzdělávání - škola jako hra?. .
-
Suda, Stanislav. Psychiatrická kazuistika - 20 let s Experimentální dramatikou. .
-
Suda, Stanislav. Scholé očima studentů pedagogiky Jihočeské univerzity. .
-
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
Valenta, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura STROM, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
-
Way, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku. 2014.
|