Předmět: Teorie osobnostní výchovy

« Zpět
Název předmětu Teorie osobnostní výchovy
Kód předmětu KPD/KTOV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Suda Stanislav, doc. MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Dynamické pojetí osobnosti 2. Psychoanalytická teorie; analytická teorie 3. Individuální psychologie; interpersonální teorie; psychosociální teorie 4. Teorie učení 5. Rysová a faktorová teorie; teorie pole 6. Systematický eklekticismus 7. Fenomenologie a existencialismus 8. Teorie já 9. Holistická teorie; Logoterapie 10. Osobnost jako dedukce z chování 11. Osobnost jako reálná entita 12. Osobnostní rozvoj zvenčí: přizpůsobení/účinné chování. 13. Osobnostní rozvoj zevnitř: tendence k sebeaktualizaci/adekvátnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Pokus
Výstupy z učení
Cílem předmětu je umožnit studentům seznámit se s přehledem základních teorií osobnosti a na tomto základě se orientovat ve východiscích a principech jednotlivých přístupů osobnostní výchovy či osobnostních výcviků. Kurz sestává z kombinace kontaktní výuky, samostudia a plnění písemných úkolů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Kolokvium, Seminární práce, Sebereflexe

Aktivní účast ve výuce podložená průběžnou přípravou. Vypracování vlastního, teoreticky podloženého náhledu na problematiku koncepčního rámce osobnostní výchovy. Absolvování ústní zkoušky s obhajobou písemné práce. Studenti se pokusí formulovat teoretický rámec (filozofická východiska, metody a aplikační schémata) vybraného modelu osobnostní přípravy. Tento kriticky posoudí a zařadí na ose od behaviorálních k individualistickým pojetím osobnosti. Na základě dílčích seminárních úkolů vytvoří obecné modely jednotlivých přístupů a obhájí je.
Doporučená literatura
  • Bertrand, Yves; Selucký, Oldřich. Soudobé teorie vzdělávání. Vydání první. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Drapela, Victor J.; Balcar, Karel. Přehled teorií osobnosti. Vydání šesté. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6.
  • Koukolík, František; Drtilová, Jana. Vzpoura deprivantů : o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. První vydání. Praha : Makropulos, 1996. ISBN 80-901776-8-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr