Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Individuální příprava ke zkoušce, Flipped classroom
|
Předmět slouží jako všeobecný úvod do studia pedagogiky a buduje základ pro studium dalších předmětů zabývajících se otázkami jednotlivých pedagogickým disciplín. Z hlediska profesního zaměření studia pedagogiky je hlavním cílem předmětu vytvořit prostor pro sebereflexi studentů vzhledem k vlastní zkušenosti s jednáním v pedagogických situacích. Za klíčové je přitom považováno porozumění pedagogice jako eticky ukotvenému jednání v pedagogických situacích, a to v kontrastu s pojetím pedagogiky jako sociální nebo humanitní vědy. Důraz je proto kladen také na porozumění základní pedagogické terminologii a porozumění přístupům, které pedagogiku pojímají jako vědu sociální a jako humanitní (filosofující) obor.
Studenti absolvováním předmětu získají: - znalost základních pedagogických pojmů a jejich systému, - přehled o disciplínách pedagogiky, - znalosti o principech vědecké práce a související porozumění možnostem a omezením empirického výzkumu ve vztahu k praxi, vztahu mezi výzkumem, teorií a pedagogickou praxí, - základní orientaci v soudobých teoriích výchovy a vzdělávání, jejich cílech, hodnotách a historických východiscích.
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej, Didaktický test, Kombinovaná zkouška, Seminární práce
Před zkouškou je student povinen: <ul> <li>Přihlásit se do online kurzu, který je k dispozici jako studijní opora předmětu (viz odkaz v oddíle "Aktivity" nebo portál elearning.jcu.cz).</li><li>Splnit dva semestrální úkoly (v řádném termínu odevzdat úvodní esej a závěrečnou semestrální práci) dle pokynů uvedených v online kurzu.</li><li>Nastudovat tematické okruhy, které jsou obsahem kurzu (studentům jsou k dispozici vybrané pasáže základní literatury v podobě souboru studijních textů a audiozáznamy přednášek s výkladem k jednotlivým tematickým okruhům).</li><li>Absolvovat závěrečný souhrnný online test a získat min. 60 bodů.</li></ul>Po splnění výše uvedených podmínek, které podmiňují připuštění ke zkoušce, studenti absolvují písemnou zkoušku. V případě úspěšného absolvování závěrečné zkoušky (zisk min. 60 bodů) je výsledné hodnocení počítáno jako vážený průměr bodového hodnocení semestrální práce (váha 1), závěrečného souhrnného online testu (váha 1) a písemné zkoušky (váha 2). Výsledná známka je počítána takto: 100 - 92 % ... výborně 91 -- 84 % ... výborně minus 83 -- 76 % ... velmi dobře 75 -- 68 % ... velmi dobře minus 67 -- 60 % ... dobře 59 -- 0 % ... nevyhověl(a) V případě neúspěchu (hodnocení nižší než 60%) se připouštějí nejvýše dva opravné termíny. !!! Pozor, pro tento předmět je u studijního programu Pedagogika volného času stanoveno, že musí být absolvován v ZS 1. ročníku. Pokud tento předmět student nesplní v ZS 1. ročníku, bude mu dle Studijního a zkušebního řádu JU ukončeno studium (viz SZŘ JU čl. 24 odst. 1 a čl. 31 odst. 1 písm. a).
|
-
Rámcové vzdělávací programy.
-
Bendl, Stanislav. Vychovatelství : učebnice teoretických základů oboru. Vydání 1. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
-
Gardner, Howard; Votavová, Eva. Dimenze myšlení : teorie rozmanitých inteligencí. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
-
Gavora, Peter; Jůva, Vladimír,; Hlavatá, Vendula. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Hábl, Jan. Morální charakter jako pedagogický problém. Vydání: první. Hradec Králové : Univerzita Hradec Králové, nakladatelství Gaudeamus, 2022. ISBN 978-80-7435-853-1.
-
Hrubá, Jana,; Chvál, Martin. Na cestě ke kvalitní škole. Praha : Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-392-3.
-
Ježek, Zdeněk. Škola, ideje a hodnoty ve věku tl;dr. Brno: Masarykova univerzita, 2023. ISBN 978-80-280-0395-1.
-
Kubíková, Kateřina. Strach a učení. Vydání 1. Praha : Grada, 2024. ISBN 978-80-271-5060-1.
-
Mertin, Václav. Výchovné maličkosti. Praha: Wolters Kluwer, 2021. ISBN 978-80-7676-161-2.
-
Průcha, Jan,; Janík, Tomáš,; Rabušicová, Milada. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha : Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
-
Průcha, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha : Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
-
Průcha, Jan; Walterová, Eliška,; Mareš, Jiří. Pedagogický slovník. Sedmé, aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
Van Manen, Max. Pedagogical tact : knowing what to do when you don't know what to do. First published. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.
-
Zelina, Miron. Teórie výchovy, alebo, Hľadanie dobra. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2004. ISBN 80-10-00456-1.
-
Zvírotský, Michal; Bendl, Stanislav,; Richterová, Magdalena. Příběh školní šikany : učebnice pro pedagogické pracovníky. První vydání. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4825-5.
|