1.-3. Literatura. Definice a funkce; literatura věcná, umělecká, pomezní struktury; problematika uměleckého znaku; literatura jako komunikační proces (vztah autora, textu a čtenáře). Poetika a vnitřní výstavba literárního díla (motiv a téma, vypravěč, postavy, prostředí, děj, kompozice, jazyk, výrazové formy). Literární druhy a žánry. Literární věda. 4.-8. Literární výchova. Esteticko-výchovný proces; složky a vztahy k jiným estetickým výchovám. Literární vzdělávání a literární výchova; komparace naukového a literárně-výchovného pojetí literární výchovy; komunikační pojetí; vztah literární výchovy a výchovy ke čtenářství; literatura v kontextu formálního a neformálního vzdělávání. Smysl a cíle literární výchovy z pohledu vzdělávacích koncepcí (esencialismus - literatura jako kulturní hodnota vs. orientace na funkční/čtenářskou gramotnost); význam literatury a čtenářství pro lidský život. 9.-13. Čtenářství a volný čas. Vývojové etapy čtenářství, čtenářské vývojové kontinuum; mezinárodní a národní výzkumy čtenářství, aktuální problémy čtenářství; rozvoj čtenářství, projekty na podporu čtenářství. Výchova literaturou, výchova k literatuře a výchova ke čtenářství ve volném čase - specifika a možnosti (např. dílny čtení, literární/ čtenářské kroužky/kluby). Výukové metody a formy práce vhodné pro tvořivou recepci, interpretaci a produkci literárního textu (např. RWCT, tvůrčí psaní, kulturní deník, žánrové transformace textu, dramatizace, zážitková pedagogika). Využití vybraných titulů literatury pro děti a mládež v zájmovém vzdělávání. 
         
         
     | 
    | 
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning
        
        
     | 
    
    
        
        
    
        
            
                
                - 
                    Altmanová, J. a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce. Praha: NÚV, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    Arthur, J. et al. Výchova charakteru a výuka ctnosti ve školách. Broumov: Centrum rozvoje charakteru. 2024.
                
 
            
                
                - 
                    Arthur, J. et al. Výchova charakteru a výuka ctnosti ve školách. Broumov: Centrum rozvoje charakteru. 2024.
                
 
            
                
                - 
                    Bubeníčková, P. Biblioterapie v pedagogické a knihovnické praxi. Plzeň: Fraus. 2024.
                
 
            
                
                - 
                    Culler, J. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    Eagleton, T. Krátký úvod do literární teorie. V Praze: Plus, 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    Friedlanderová, Hana et al. Covidočtení: co s naším čtenářstvím udělala pandemie. Brno: Host. 2022.
                
 
            
                
                - 
                    Guroian, V. Tending the Heart of Virtue: How Classic Stories awaken a Child´s Moral Imagination. Oxford: Oxford University Press. 2023.
                
 
            
                
                - 
                    Hábl, J. Character Matters: klíčové otázky charakterové výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. 2022.
                
 
            
                
                - 
                    Hábl, J. Na charakteru záleží. Praha: Pavel Mervart. 2020.
                
 
            
                
                - 
                    Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oborů. Praha: Karolinum, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    Choo, S. S. Teaching Ethics through Literature. Abington, Oxon: Routledge. 2021.
                
 
            
                
                - 
                    Košťálová, H. a kol. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    Kusá, J. Multikulturní výchova v procesu literární komunikace. Olomouc: UP, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    Lederbuchová, L. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    Macura, V.; Jedličková, A. (eds.). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    Mikšíková, V. Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: UP. 2019.
                
 
            
                
                - 
                    Mocná, D.; Peterka, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004. 
                
 
            
                
                - 
                    Nunning, A. (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006. 
                
 
            
                
                - 
                    Peterka, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova. 2024.
                
 
            
                
                - 
                    Poláková, I. et al. S knihou po škole. Školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    Segi Lukavská, J. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host. 2018.
                
 
            
                
                - 
                    Sladová, J. a kol. Literární výchova v procesu osobnostní a sociální výchovy. Olomouc: UP, 2016. 
                
 
            
                
                - 
                    Svobodová, Z. Svobodný čas (kap. Zbudilová Helena: Využití literatury ve výchově ve volném čase). Praha: UK, Karolinum. 2023.
                
 
            
                
                - 
                    Šafránková, K. a kol. Metodika čtenářství. Praha: Varianty, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    Šarníková, G.; Tavel, P. (eds.). Edukace dětí a mládeže ve volném čase I-III. Olomouc: UP, 2013. 
                
 
            
                
                - 
                    Tokarczuková, O. Vnímavý vypravěč. Brno: Host. 2022.
                
 
            
                
                - 
                    Trávníček, J. Rodina, škola, knihovna. Brno: Host, 2019. 
                
 
            
                
                - 
                    Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Jinočany, H§H. 2020.
                
 
            
                
                - 
                    Zelinová, M. Hry pro rozvoj emocí a komunikace: koncepce a model humanistické výchovy. Praha: Portál. 2017.
                
 
            
         
         
         
     |