Vyučující
|
-
Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti; rozvoj čtenářství v mimoškolním prostředí. 2. Definice a roviny čtenářské gramotnosti. 3. Nejpoužívanější metody RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení). 4. Dílna čteni, její možnosti a místo ve volnočasové literární výchově. 5. Didaktický potenciál textu. 6. Volnočasová literární výchova zaměřená na vztah ke čtení. 7. Volnočasová literární výchova zaměřená na doslovné porozuměni. 8. Volnočasová literární výchova zaměřená na vysuzování. 9. Volnočasová literární výchova zaměřená na aplikaci. 10. Volnočasová literární výchova zaměřená na sdělení. 11. Volnočasová literární výchova zaměřená na metakognici. 12. Čtenářské kontinuum a kritická gramotnost. 13. Náměty volnočasových literárních aktivit.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning, Projektová výuka
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je intencionální zaměření na rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti, jež jsou pojímány jako důležité součásti vzdělávání a výchovy ve volném čase a také jako nezbytné podmínky celkové vzdělanosti. Kurz se zaměřuje na pochopení jednotlivých rovin čtenářské gramotnosti, identifikaci a percepci dílčích dovedností, volbu vhodných metod (zejm. RWCT) a didaktického potenciálu různých typů textů (především textů literatury pro děti a mládež). Dále se soustřeďuje na práci s konkrétními texty, u nichž rozvijí vhodné volnočasové literární aktivity.
Student prohlubuje své znalosti a dovednosti v oblasti metodiky literární výchovy ve volném čase.
|
Předpoklady
|
Předmět nepředpokládá žádné vstupní znalosti nad rámec požadavků přijímacího řízení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři, průběžné plnění zadaných úkolů (včetně projektu).
|
Doporučená literatura
|
-
Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
-
Doležalová, J. Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové: UHK, 2014.
-
Gejgušová, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU, 2008.
-
Homolová, K. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: OU, 2008.
-
Košťálová, H. a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl každého žáka. Praha: ČŠI, 2010.
-
Pávková, J. Průvodce studiem oborů Pedagogika volného času. Liberec: TUL, 2003.
-
Prázová, I. a kol. České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014.
-
Šarníková, G.; Tavel, P. (eds.). Edukace dětí a mládeže ve volném čase I-III. Olomouc: UP, 2013.
-
Šlapal, M. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC, 2009.
-
Trávníček, J. Česká čtenářská republika. Brno: Host, 2017.
-
Věříšová, I. Kudy vede cesta ke čtenáři?. Praha: GAC, 2007.
-
Wildová, R. (ed.). Rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti: příklady dobré praxe. Praha: UK, 2012.
|