Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KPD/SPEC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bílková Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Habrdová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení speciální pedagogiky Základní terminologie Historie přístupu společnosti k osobám s postižením Etiologie Oftalmopedie Surdopedie Logopedie Somatopedie Psychopedie Specifické poruchy učení Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství Socializace znevýhodněných osob, integrace/inkluze Speciálně pedagogické terapeutické metody Současné trendy v oblasti speciální pedagogiky

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
V kontextu studia Pedagogiky volného času má speciální pedagogika význam zejména s ohledem na rozvoj integrace jedinců s postižením či znevýhodněním do běžného života a z něho vyplývající zvyšující se nároky na odborné vzdělání všech profesionálních pedagogických pracovníků. Cílem předmětu je, aby studenti získali kompetence, které jim v praxi umožní pružně a kvalifikovaně reagovat na příležitost zapojit osoby se zdravotním postižením či sociálním znevýhodněním do volnočasových aktivit, respektive takové participaci aktivně napomáhat a vytvářet nabídku vhodných či přizpůsobených činností.
Užívat odbornou terminologii Pochopit význam inkluze osob se znevýhodněním Rozlišit základní druhy postižení Využít poradenský systém Přizpůsobit aktivity v rámci zájmového a neformálního vzdělávání Vytvořit specifickou nabídku v rámci zájmového a neformálního vzdělávání
Předpoklady
Nevyžadují se.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Písemná zkouška prokáže orientaci v základní terminologii speciální pedagogiky. Může být doplněná nebo zaměněná za zkoušku ústní. Od studentů je vyžadována účast na seminářích. Maximálně povolená absence: 2 hodiny semináře.
Doporučená literatura
  • Černá, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. 3. vyd. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-880-8.
  • Fischer, Slavomil; Škoda, Jiří,; Svoboda, Zdeněk,; Zilcher, Ladislav. Speciální pedagogika : edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha : Stanislav Juhaňák - Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
  • Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • Renotiérová, Marie; Ludíková, Libuše. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha : Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Sovák, Miloš; Edelsberger, Ludvík,; Edelsberger, Tomáš. Defektologický slovník. 3. upr. vyd. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr