Předmět: Vybrané otázky filosofie výchovy

« Zpět
Název předmětu Vybrané otázky filosofie výchovy
Kód předmětu KPD/ZFV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky eLearning
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Svobodová Zuzana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Filosofie a výchova FILIA, SOFIA, PAIDEIA, THEORIA, POLIS, AGOGÉ Moderní a postmoderní směry ve výchově a vzdělávání Ontologie výchovy Epistemologie výchovy Metodologická východiska výchovy Dějinné proměny SCHOLÉ POLIS - politická východiska výchovy Filosofie a teologie ve výuce Teologie výchovy Současná filosofie výchovy - výzvy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), E-learning
Výstupy z učení
Porozumění vychovatelskému povolání z filosofického náhledu Rozlišení různých výchovných směrů Analyzování významu a směřování různých výchovných systémů Kompetentní rozhodování pro nejvhodnější výchovné postupy
Prokázat porozumění vychovatelskému povolání z filosofického náhledu Rozlišit různé výchovné směry Analyzovat význam a směřování různých výchovných systémů Kompetentně se rozhodovat pro nejvhodnější výchovné postupy
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Test

Referát, prezentace, esej, on-line test Veškeré práce pro splnění zkoušky musí být odevzdány vyučující nejpozději 15 pracovních dnů před koncem zkouškového období.
Doporučená literatura
  • Augustin. O pořádku, o učiteli. Praha, Česká akademie věd a umění, 1942.
  • Augustine. The Teacher in: The Fathers of the Church.
  • Ballauff, Theodor. Die Idee der Paideia : Eine Studie zu Platons "Höhlengleichnis" und Parmenides' "Lehrgedicht". Meisenheim/Glan : Westkulturverl., 1952.
  • Ballauff, Theodor. Pädagogik als Bildungslehre. Frankfurt am Main : Haag und Herchen, 1986. ISBN 3-89228-051-7.
  • Ballauff, Theodor. Philosophische Begründungen der Pädagogik : Die Frage nach Ursprung u. Mass d. Bildung. Berlin : Duncker u. Humblot, 1966.
  • Beck, H., Ballauff, T. Philosophie der Erziehung. Freiburg im Breisgau, Basel, Wien : Herder, 1979. ISBN 3-451-16967-3.
  • Bouwer, Johan; van Leeuwen,Marco. Philosophy of Leisure: Foundations of the Good Life. New York, Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-91147-5.
  • CALDECOTT, Stratford. Beauty for Truth's Sake: On the Re-enchantment of Education. Brazos Press, 2017. ISBN 978-158743402.
  • CALDECOTT, Stratford. Beauty in the Word: Rethinking the Foundations of Education. Angelico Press, 2012. ISBN 9781621380047.
  • Camus, Albert. The First Man. Vintage; Reprint edition, 1996. ISBN 978-0679768166.
  • HAVLÍČEK, Aleš. Filip KARFÍK. Plato's Protagoras: proceedings of the third symposium Platonicum Pragense. Praha: OIKOYMENH, 2003. ISBN 80-7298-092-0.
  • KARFÍK, Filip a Aleš HAVLÍČEK. The Republic and the Laws of Plato: proceedings of the first Symposium Platonicum Pragense. Praha: OIKOYMENH, 1998. ISBN 80-86005-74-7.
  • KERNAN, Alvin B. In Plato's cave. New Haven: Yale University Press, 1999. ISBN 0-300-08267-3.
  • Kratochvíl, Z.:. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995.
  • Kudláčová, Blanka,; Rajský, Andrej. Európske pedagogické myslenie : (od moderny k postmoderne po súčastnosť). 1. vyd. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2012. ISBN 978-80-8082-574-4.
  • MARITAIN, Jacques. Education at the Crossroads. New Haven: Yale University Press, 1942.
  • MARITAIN, Jacques. Education of Man: The Educational Philosophy of Jacques Maritain. University of Notre Dame, 1967.
  • PALOUŠ, R. Heretická škola: O filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Praha, OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-80-7298-302-5.
  • PALOUŠ, R. K filosofii výchovy. Východiska fundamentální agogiky. Praha, SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
  • Palouš, R., Svobodová, Z. Homo educandus: Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-2461901-9.
  • Pešková, J.; Schücková, L.:. Já, člověk... Praha. SPN., 1991. ISBN 80-04-21766-4.
  • Piťha, P. Výchova, naděje společnosti.. Praha. Poustevník., 2006. ISBN 80-86610-18-7.
  • Rajský, Andrej. Nihilistický kontext kultivácie mladého človeka : filozoficko-etický pohľad. 1. vyd. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2009. ISBN 978-80-8082-297-2.
  • Sean Steel. Teacher Education and the Pursuit of Wisdom. New York, Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt am Main, Oxford, Wien, 2018. ISBN 978-1-4331-4541-4.
  • STEEL, S., HOMENIUK, A. (eds.). Suffering and the Intelligence of Love in the Teaching Life: In Light and in Darkness. Palgrave Macmillan, 2019. ISBN 978-3-030-05957-6.
  • Steel, Sean. The Pursuit of Wisdom and Happiness in Education. New York, 2014. ISBN 978-1-4384-5213-5.
  • Strouhal, Martin. Teorie výchovy. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
  • Svobodová, Zuzana; Blaščíková, Andrea. Mezi filosofií a teologií výchovy : dialog k odkazu Radima Palouše. První vydání. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4902-3.
  • Svobodová, Zuzana. Freedom as an Aim of Education. Theology and Philosophy of Education 1 (2):1-2. 2022, ISSN 2788-1180.
  • Svobodová, Zuzana. Svoboda z dialogu : dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy. Praha : Nadace Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových, 2022. ISBN 978-80-88018-48-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr