Předmět: Základy literární výchovy

« Zpět
Název předmětu Základy literární výchovy
Kód předmětu KPD/ZLDR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmejdová Barbora, ThLic. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Literární výchova a imaginace (metodologický rámec) 2. Literatura a spirituální rozměr člověka 3. Cesta a putování jako literární téma 4. Imaginace v (dětské) literatuře v moderní době 5. Bolest a naděje jako téma literární výchovy 6. O šťastných koncích Studijní opory budou k dispozici na platformě MS Teams

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle kurzu jsou následující: - rozvinout citlivost k literárnímu textu a schopnost jeho základní interpretace - seznámit studenty se základními způsoby, jak literatura rozvíjí tvořivost, fantazii a estetické vnímání, - rozvíjet dovednost propojovat literaturu s osobnostně-sociálním růstem a s reflexí hodnotových a kulturních témat, - nabídnout příklady forem a prostředků literární výchovy v rovině úvodního poznání.
Student se orientuje v problematice literární výchovy.
Předpoklady
Předmět nepředpokládá žádné vstupní znalosti nad rámec požadavků přijímacího řízení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Průběžné vypracování zadávaných úloh. Zpracování a prezentace vlastního projektu: Na základě vybraného literárního textu navrhněte lekci pro konkrétní věkovou skupinu. Popište: Téma hodiny, cíle, metody a aktivity, očekávané výstupy Rozsah: 3-4 normostrany. Datum odevzdání: 18. 11. 2025. Projekt bude prezentován na posledním semináři 24. 11. 2025. Ústní zkouška bude spočívat v rozhovoru nad odevzdaným materiálem a vedle kvality projektu bude hodnotit schopnost studenta projekt prezentovat s ohledem na širší kontext probírané látky.
Doporučená literatura
  • Barry, P. Beginning Theory. An Introduction to Literary and Cultural Theory.. Manchester, 2019.
  • Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2022.
  • Blomquist, Ch. Before Austen comes Aesop. The Children´s Great Books and How to Experience Them. San Francisco: Ignatius Press. 2021.
  • Culler, J. Krátký úvod do literární výchovy.. Brno: Host, 2002.
  • Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
  • Friedlaenderová, H., Landová, H., Mazáčová, P., Prázová, I., Richter, V. České děti a mládež jako čtenáři v době pandemie. Brno, Praha. 2022.
  • Friedlaenderová, H., Richter, V., Trávníček, J. Covidočtení. Co s naším čtenářstvím udělala pandemie. Brno, Praha. 2022.
  • Gejdušová, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU, 2008.
  • Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oborů. Praha: Karolinum. 2022.
  • Hník, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H§H, 2020.
  • Hrdličková, M. Příběhová próza ze života mládeže v období zlomu. Brno: MU. 2023.
  • Jindráček, V. Jak se učí poezie. Výzkum literární výchovy v české škole. Brno: Host. 2024.
  • Kidd, Kenneth B. Children´s Literature as Critical Throught. New York: Fordham University Press. 2020.
  • Košťálová, H. a kol. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu. 2018.
  • Krč, E., Zbudilová, H. Úvod do teorie literatury: literární terminologie a analýza literárního díla. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
  • Kusá, J. Multikulturní výchova v procesu literární komunikace. Olomouc: UP. 2014.
  • Lederbuchová, L. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU, 2010.
  • Martinková, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995.
  • Mikšíková, V. Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: UP. 2019.
  • Segi Lukavská, J. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host. 2018.
  • Sladová, J. a kol. Literární výchova v procesi osobnostní a sociální výchovy. Olomouc: UP. 2016.
  • Svobodová, Z. Svobodný čas (kap. Zbudilová, H.: Využití literatury ve výchově ve volném čase). Praha: UK, Karolinum. 2023.
  • Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
  • Trávníček, J. Vyprávěj mi něco: jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Pistorius, 2007.
  • Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Praha: H§H, 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr