| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Havel Tomáš, Mgr. Dr. theol.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Konkrétní obsah výuky je odvislý také od zájmu studentů. Výuka by měla posloužit především jejich osobnímu růstu díky reflexi a sebereflexi témat v oblasti spirituální a hodnotové. Na obecné rovině lze uvažovat také například o následujících tématech: - Základní pojmy náboženské pedagogiky (teologická a společenskovědní východiska, antropologické aspekty náboženské víry, předmět NP, cíle náboženské výchovy, NP jako vědní disciplína) - Náboženská zkušenost (definice, znaky, vztah k problému současné společnosti, vztah k náboženské víře) - Náboženské vzdělávání v bibli, od dob prvotní církve až ke vzniku NP jako samostatné disciplíny) - Teologická antropologie jako základ NP myšlení a jednání - Náboženské vzdělávání a sociologické, náboženskosociologické, vývojověpsychologické perspektivy - Nadstřešující teorie náboženského vzdělávání
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Skupinová výuka, Případová studie
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět pojmenovává a analyzuje základní témata teorie náboženské pedagogiky.
                 
                Student - kriticky zhodnotí oprávněnost náboženské výchovy a vzdělávání v současné společnosti - se seznámí s oblastmi náboženské, etické a hodnotové výchovy, které odpovídají spirituálnímu rozměru člověka - kriticky hodnotí šance a úskalí náboženské výchovy a vzdělávání v současné evropské kultuře
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Žádné.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Seminární práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Prostudování základní literatury a osvědčení znalostí v ústní zkoušce
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Boschki, R. Einführung in die Religionspädagogik. 2008. 
                
 
            
                
                - 
                    Grom, B. Religionspsychologie. München, 2007. 
                
 
            
                
                - 
                    Grümme, B. Menschen bilden? Eine religionspädagogische Anthropologie. Freiburg, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    Jakobs, M. Neue Wege der Katecheze. München, 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    Muchová, L. Budete mými svědky. Brno, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    Muchová, L. Náboženská edukace v současné společnosti. Ružomberok, 2009. 
                
 
            
                
                - 
                    Muroňová, E. Spirituální dimenze kultury školy na základní škole na příkladu ČR. Brno, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    Schweitzer, F., Englert,R., Schwab, U., Ziebertz, H.-G. (eds.). Entwurf einer pluralitätsfähigen Religionspädagogik. Freiburg, 2002. 
                
 
            
                
                - 
                    Schweitzer, F., Englert,R., Schwab, U., Ziebertz, H.-G. (eds.). Welche Religionspädagogik ist pluralitätsfähig?: Strittige Punkte und weiterführende Perspektiven. Freiburg, 2012. 
                
 
            
         
         
         
     |