Předmět: Teritoriální dopady znalostní ekonomiky

« Zpět
Název předmětu Teritoriální dopady znalostní ekonomiky
Kód předmětu KRM/KTDZE
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pělucha Martin, prof. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět poskytuje následující obsahovou náplň v rámci přednášek: 1. Vymezení problematiky znalostní ekonomiky v kontextu teoretických přístupů: - Znalostní ekonomika jako novodobý fenomén konkurenceschopnosti států a regionů (městských i venkovských), - Znalostní ekonomika jako faktor ekonomického růstu v konceptech a teoriích regionálního rozvoje (např. "diamant konkurenceschopnosti" M. Portera aj.), - Teoretické přístupy týkající se konkurenceschopnosti regionů s důrazem na aspekty venkovského rozvoje (např. Arrow, Lucas, Romer, Porter, Krugman, Johnson, Malecki), - Znalostní ekonomika ve světě, OECD, EU a v ČR. Základní pojmy. Teoretické koncepty a realita v kontextu regionálního a venkovského rozvoje, - Současné faktory ovlivňující prohlubování disparit mezi venkovskými a městskými oblastmi a mezi venkovskými oblastmi navzájem: technologické změny, globalizace, lokalizace, - Role znalostní ekonomiky v rámci konkurenceschopnosti regionů a venkovských oblastí - příklady metodologie hodnocení (např. index konkurenceschopnosti dle Hugginse). 2. Zdroje znalostní ekonomiky a inovace v regionálním a venkovském rozvoji: - Zdroje znalostní ekonomiky - znalostní kapitál, lidské zdroje, infrastrukturní zázemí znalostní ekonomiky, venkovské klastry, - Význam inovací v současném světě. Základní pojmy. Politika inovací, výzkumu a vývoje. Role měst a venkova ve znalostní ekonomice, - Vývoj, role a cíle inovační politiky. Národní a regionální specifika a disparity. Vliv a dopady inovační politiky pro rozvoj venkova, - Lisabonská strategie, věcné oblasti a cíle inovační politiky EU. Veřejné výdajové programy EU a Lisabonská strategie (nové výzvy pro strukturální politiku EU a probíhající reformy SZP EU s důrazem na územní dimenzi dopadů těchto politik), - Spolupráce veřejného a soukromého sektoru v oblasti inovací - příklady tzv. "venkovských klastrů", - Role inovací a výzkumu v regionálním rozvoji. Lokalizační podmínky a regionální faktory výzkumu a vývoje, tvorby inovací a znalostní ekonomiky, - Regionální diferenciace a potenciál výzkumu a vývoje, regionální inovační potenciál, role inovačních firem v regionálním a venkovském rozvoji. 3. Současné přístupy, politiky a nástroje podpory znalostní ekonomiky v ČR i EU: - Nástroje podpory vzniku a využití inovací - v programové sféře, v institucionální sféře v ČR a EU,, - Vědeckotechnické parky v České republice. Lokalizace, vývoj, dopady na lokální, venkovský a regionální rozvoj, - Politika výzkumu a vývoje a politika inovací v ČR. Národní politika výzkumu a vývoje. Národní inovační politika, - Přímé zahraniční investice v ČR a jejich vliv na inovační rozvoj v regionech. Lokalizace přímých zahraničních investic ve venkovských vs. městských regionech, - Inovační infrastruktura. Centra transferu technologií. Význam a podpora klastrů, technologických a vědeckotechnických parků v regionálním rozvoji. Vytváření inovačních klastrů. 4. Znalostní ekonomika v ČR - územní souvislosti: - Konkurenceschopnost ČR v inovacích. Inovace a ochrana výsledků českého výzkumu a vývoje; inovační bariéry ČR a souvislosti s limity regionálního rozvoje, - Předpoklady jednotlivých regionů ČR pro tvorbu inovací a podporu vědy a výzkumu. Regionální rozdíly v tvorbě inovací. Indikátory vědy a výzkumu, - Regionální inovační strategie v ČR. Jejich význam pro regionální a lokální rozvoj. Dopady RIS pro rozvoj venkova v ČR, - Význam venkova v zázemí urbánních oblastí pro rozvoj znalostní ekonomiky regionů, - Lidské zdroje a inovace. Stávající limity využití lidských zdrojů v oblasti inovací a směry řešení, - Shrnutí poznatků a přístupů.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), E-learning
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět "Teritoriální dopady znalostní ekonomiky" se zaměřuje na problematiku inovací a znalostní ekonomiky, které jsou v současné době považovány jako hlavní faktor tvorby konkurenceschopné ekonomiky, regionálního rozvoje a ekonomického růstu. Specifická pozornost je věnována současným faktorům ovlivňujícím prohlubování disparit mezi venkovskými a městskými oblastmi a mezi venkovskými oblastmi navzájem. Mezi tyto faktory patří zejména probíhající procesy technologických změn, globalizace a lokalizace. Technologické změny přitom představují nejvýznamnější faktor ovlivňující současné formování venkovského prostoru, protože pozitivně ovlivnily i míru mobility obyvatel, kteří se stávají mnohem více flexibilní ve svých možnostech zaměstnání a bydlení. Rozvoj informačních technologií ke konci 20. století zapříčinil změnu prostorového vnímání vzdáleností mezi jednotlivými místy. Pozornost je dále věnována inovačnímu rozvoji, zaměstnanosti v souvislosti se znalostní ekonomikou v regionech a venkovských oblastech (ČR a vybrané země EU), inovační politice, podpoře inovačních podniků, strukturálním a regionálním problémům, výzkumu a vývoji. Všechny tyto aspekty budou sledovány zejména v kontextu různých typů venkovských regionů, které se vzájemně velmi liší v charakteru svých rozvojových limitů a možností využívání svého potenciálu. Část předmětu je zaměřena na regionální inovační strategie v ČR a jejich význam pro regionální a venkovský rozvoj. Získané poznatky jsou určeny pro pochopení role znalostní ekonomiky a inovací jako podmiňujícího faktoru regionálního rozvoje včetně specifické problematiky rozvoje venkova. Cílem je poskytnout studentům představu o významu inovací a znalostní ekonomice v současném světě, a to zejména v územní/regionální dimenzi.

Předpoklady
Obecné znalosti.

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška, Seminární práce

Požadavky k zápočtu: Zápočet je podmíněn úspěšným vypracováním semestrálního projektu na zadané téma nebo zadaných úkolů v e-learningovém systému Moodle. Zápočty budou udělovány nejdříve 14 dnů před koncem semestru v souladu s opatřením děkana č. 124/2017 článek 15. Požadavky ke zkoušce: Zkouška je písemná a ústní. Zkoušky budou vypsány 3 týdny před začátkem zkouškového období v souladu s opatřením děkana č. 124/2017 článek 15.
Doporučená literatura
  • BLAŽEK, J., UHLÍŘ, D. Teorie regionálního rozvoje: nástin, kritika, klasifikace. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0384-5.
  • OECD. Governance of innovation systems. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, 2005. ISBN 92-64-01102-1.
  • PITRA, Z. Management inovačních aktivit. 2006. ISBN 80-86946-10X.
  • PORTER M. E. "Competitive advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Issue 10 PA, Consulting Group London, 1992.
  • SKOKAN, K. Konkurenceschopnost, inovace a klastry v regionálním rozvoji. 2004. ISBN 80-7329-059-6.
  • VITURKA, M. Hodnocení inovačního potenciálu krajů ČR. 2004. ISBN 80-210-4155-2.
  • WOKOUN, R., MALINOVSKÝ, J. a kol. Regionální rozvoj (Východiska regionálního rozvoje, regionální politika, teorie, strategie a programování). Linde, a. s., Praha, 2008. ISBN 978-80-7201-699-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr