Vyučující
|
-
Buchtele Roman, Ing. Ph.D.
-
Lapka Miloslav, prof. PhDr. CSc.
-
Klufová Renata, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Krajina v regionálním rozvoji. Dokumenty, definice. 2. Krajina jako předvědecký pojem - Západní tradice pojmu krajina, holandská krajinomalba a neviditelná krajina v pozadí. 3. Kulturní kořeny pojmu krajina - český kulturní konstrukt krajiny a jeho porovnání - hebrejské kořeny pojmu, asijský a australský konstrukt. 4. Krajina jako vědecký pojem, zakladatelská definice krajiny - Humboldtova zakladatelská definice a současná Evropská úmluva o krajině. 5. Typologie evropské krajiny sensu Meeus. 6. Současné změny evropské krajiny a jejich hybné síly a projevy na úrovni regionů. 7 - 8. Geografické plánování krajiny. Využití GIS v prostorovém plánování regionů. 9. Urbanizované prostory (historie vzniku měst a jejich plánování, urbanizační procesy, prostorové struktury města). 10. Metodiky KES, jejich porovnání a metodologické slabiny. Jejich využití v plánování. 11. Právní problematika územního plánování: Cíle, výstupy krajinného plánování, dimenze a parametry v zemích EU se specifikací na ČR. 12. Právní problematika územního plánování: Metodické principy zpracování krajinného plánu jeho struktura a náležitosti (textová část, analytická a hodnotící část, návrhová část a část tabulková). 13. Právní problematika územního plánování. Územní plán. Strategický plán. Krajinný plán, jejich rozdíly a opory v zákoně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Semestrální práce
- 42 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 31.5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu prostorové plánování je získat teoretické vědomosti o propojení ekonomických, sociálních, kulturních, a přírodních složek krajiny v procesu plánování a rozvoje regionu, včetně právních aspektů této problematiky. Student bude schopen se orientovat v širších souvislostech prostorového plánování regionů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky k zápočtu: Popis zvoleného území, ke kterému se postupně přidávají znalosti získané v rámci přednášek a cvičení - až po návrhy změn a jejich KES - vše v systému MOODLE. Požadavky ke zkoušce: Nastudování a zvládnutí tematických okruhů v písemném testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bowers, John, Hopkinson, Peter. Landscape evaluation, cost?benefit analysis and sustainability . In: Landscape Researc. Economic Valuation of Landscape.. Landscape Research 19(1) 1994, 1994.
-
Cílek, Václav. Krajiny vnitřní a vnější. Praha : Dokořán, 2007. ISBN 80-7363-042-7.
-
Damborský, Milan. Prostorový rozvoj. In WOKOUN, René et al. Regionální rozvoj: východiska regionálního rozvoje, regionální politika, teorie, strategie a programování.. Praha : Linde, 2008. ISBN 80-7201-699-0.
-
Lapka, Miloslav, Vávtra, jan. Měnící se společnost?. Praha : Univerzita Karlova, Filizofická fakulta, 2012. ISBN 9788073084424.
-
Machar, Ivo. Krajinná ekologie. Praha : Academia, 1993.
-
Maier, Karel. Udržitelný rozvoj území. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4198-7.
-
Schama, Simon. Krajina a paměť. Praha : Dokořán, 2007. ISBN 978-80-7203-803-9.
-
Vávra, Jan, Lapka, Miloslav, Cudlínová, Eva. Current Challenges of Central Europe: Society and Environmen. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filizofická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7308-551-3.
|