Vyučující
|
-
Bárta Jan, doc. Ing. Ph.D.
-
Pexová Kalinová Jana, doc. Ing. Ph.D.
-
Bártová Veronika, doc. Ing. Ph.D.
-
Štěrba Zdeněk, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Trendy v pěstování a ekonomický význam polních plodin v České republice (eventuálně v Evropě). Metody hodnotící růst a vývoj rostlin. Principy tvorby a redukce výnosu. Růst a vývoj obilnin a jejich výnosový potenciál. Pšenice, žito, ječmen, oves, tritikale, kukuřice, proso, čirok, pohanka - historie, biologie, odrůdy a osivo, technologie pěstování, sklizeň a skladování. Luskoviny - charakteristika, růst a vývoj, tvorba výnosu, fixace dusíku. Hrách, bob, fazol, sója, lupiny - historie, biologie, odrůdy a osivo, technologie pěstování, sklizeň a skladování. Olejniny - ekonomický význam, postavení v rostlinné produkci. Ozimá řepka, mák, slunečnice, minoritní olejniny - historie, biologie, odrůdy a osivo, technologie pěstování, sklizeň a skladování. Ekonomický význam okopanin. Cukrovka, historie, pěstování v ČR a Evropě. Biologie, fotosyntéza a růst, odrůdy a osivo, podmínky tvorby výnosu, technologie pěstování, sklizeň a skladování. Brambory, historie, pěstování v ČR a Evropě. Biologická charakteristika, růst a vývoj bramboru, tvorba výnosu, odrůdy a sadba, pěstitelské technologie, sklizeň a skladování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Praktická výuka
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poznání základních vlastností rostlinné výroby v podmínkách České republiky. Z každé skupiny plodin (obilniny, luskoviny, olejniny, okopaniny) jsou vybrány nejdůležitější zástupci na nichž jsou probrány základní pěstitelské principy.
Během výuky student získá odborné a praktické základy pěstování majoritních polních plodiny pěstovaných v České republice.
|
Předpoklady
|
Dosažená středoškolská znalost biologie a základních principů o rostlinné produkci. Předchozí studium základů pěstování polních plodin je výhodou, ale ne podmínkou zapsání předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Účast na praktických cvičení, praktické dovednost poznávání polních plodin na úrovni semen a rostlin, zpracování seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Martin J. H., Waldren R. P., Stamp D. L. Principles of Field Crop Production, 4th Edition, Pearson Prentice Hall, 954 p. (ISBN 0-13-025967-5). 2006. ISBN 0-13-025967-5.
-
Sheaffer C.C., Moncada K.M. Introduction to Agronomy: Food, Crops, and Environment, Second Edition. Delmar, Clifton Park, USA, 704 p., 2012. ISBN 978-1-1113-1233-6.
|