Předmět: Ekologie opylovatelů v zemědělství

« Zpět
Název předmětu Ekologie opylovatelů v zemědělství
Kód předmětu KROV/QEKOZ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hoštičková Irena, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Proč studovat opylovače a vztahy opylovačů ke kvetoucím rostlinám. Funkce a význam opylovačů nejen pro ekosystémy. 2. Rostliny z hlediska opylování - klasifikace rostlin z hlediska způsobů opylování, reprodukční strategie rostlin, mechanizmy šíření pylu, evoluce a diverzita kvetoucích rostlin. 3. Co nabízí květy rostlin opylovačům? Barva, vůně, nektar, pyl, struktura. deceptivní květy, mechanizmus a evoluce deceptivního opylování, květní odměny, zloději nektaru, polinační ekologie, polinační systémy a polinační syndrom. 4. Opylovači - diverzita a evoluce opylovačů, úloha při vzniku krytosemenných rostlin, taxonomie a fylogeneze hlavních skupin opylovačů: včely, čmeláci, 5. taxonomie a fylogeneze hlavních skupin opylovačů: ostatní blanokřídlí, motýli, brouci, mouchy, 6. taxonomie a fylogeneze hlavních skupin opylovačů: ostatní - kaloni, ptáci, další obratlovci. 7. Koevoluce rostlin s opylovači - koevoluce, mutualizmus, biotické a abiotické faktory podílející se na vztazích mezi rostlinou a opylovačem, opylovací strategie a jejich vývoj, charakteristiky květů vyvinuté pro jednotlivé opylovače, specialisté vs. generalisté, přírodní výběr a vznik znaků jako reakce na různé opylovače. 8. Ekologie opylování - vyhledávání potravy, vzdálenost opylovačů od rostlin, strategie sběru, orgány pro sběr pylu, orientace, značkování květů, komunikace mezi opylovači, opylovači a rostlinná společenstva, rostlinná fenologie. 9. Opylovači v zemědělství - důležitost opylovačů v zemědělství, entomogamní vs. anemogamní plodiny, klíčoví opylovači, výzkum zemědělsky důležitých opylovačů, metody k udržení přírodních opylovačů v ekosystému. 10. Opylovači v zemědělství - komerční služby: včely, čmeláci. Vztah lidi vs. opylovači: lidské zdraví a opylování. 11. Medonosné rostliny, rostliny poskytující pyl, nektar, medovici. 12. Ochrana opylovačů - příčiny mizení a vymírání opylovačů a faktory podílející se - fragmentace krajiny (zemědělské), změna klimatu, používání pesticidů, patogeni a paraziti opylovačů, významné vymírání včel - CCD, čmeláků a přirozených opylovačů - příčiny a důsledky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
V tomto předmětu by se měli studenti seznámit s opylováním zprostředkovaným živočichy se zaměřením na diverzitu rostlin a opylovačů, ekologii a evoluci vztahů mezi opylovačem a rostlinou, mutualizmus a diverzitu opylovacích procesů, příspěvek opylovačů k ekosystémovým službám v přírodních ekosystémech a zemědělství, faktory, přispívající ke snižování populací opylovačů a na strategie jejich ochrany a podpory v ekosystému. Předmět doplňuje předmět Včelařství, nicméně důraz není kladen na produkci a včelí produkty, ale na otázky ekologie opylování, např. na způsoby utváření a udržení krajiny v takovém stavu, který by zajišťoval udržení volně žijících nebo chovaných opylovačů v krajině. Studenti budou seznámeni s různými druhy opylovačů a jejich nároky na životní prostředí tak, aby nedocházelo ke snižování populací včel, popř. čmeláků a jiných opylovačů pod tlakem zejména antropogenních činitelů (pesticidy, klimatická změna, změny krajiny a hospodaření) a tím k ovlivnění míry opylení rostlin a kulturních plodin, které jsou závislé na opylovačích.
Studenti znají úlohu opylovačů v přírodních ekosystémech a v zemědělství, znají taxonomii jejich hlavních skupin a strategie jejich ochrany
Předpoklady
základní znalost biologie a ekologie

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška

Zvládnutí objemu učiva vymezeného pro zkoušku
Doporučená literatura
  • Veselý. Včelařství. Praha, 2013. ISBN 978-80-209-0399-0.
  • Žďárek. Hmyzí rodiny a státy. Praha, 2013. ISBN 978-80-200-2225-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Zootechnika (2019) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Trvale udržitelné systémy hospodaření v krajině (2010) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Zootechnika (2016) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Agroekologie (2013) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní