Vyučující
|
-
Mackerle Adam, doc. ThLic. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
Texty jsou voleny tak, aby studentovi ilustrovaly hlavní obsah Starého zákona - texty jednak nejznámější, jednak nejdůležitější. Seznam textů se může během semestru měnit podle potřeby či přání studentů. Studenti si jednotlivé texty pročtou doma jako přípravu na hodinu. Samotný seminář bude věnován rozpravě nad textem a jeho rozboru a základní interpretaci. Bez samostatné četby zadaného textu před hodinou ztrácí seminář pro studenta smysl; je-li student nepřipraven, je to chápáno jako jeho faktická absence. 1) Gen 1-11: Počátek světa (Stvoření, Kain a Ábel, Noe a potopa, Babylonská věž) 2) Gen 12-22: Abrahám 3) Ex 1-15: Vyjití z Egypta 4) Ex 19-34: Mojžíš, Desatero a sinajská smlouva 5) 1Sam 16-17.2Sam 7-25; Žl 23; 32; 51; 139; 144: David a "jeho" žalmy 6) 1Král 1-12; Šalomoun 7) 1Král 17 - 2Král 8 (Eliáš a Elíša) 8) Ester (v obou verzích, hebrejské i řecké) 9) Ámos (prorocký text) 10) Jób (aneb o utrpení člověka) 11) Píseň písní (milostná poezie)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Obsahem předmětu je: - seznámit se základními starozákonními texty a přečíst je - naučit se pozorně číst (náboženský) text - objasnit smysl textů a význam pro křesťany - uvědomit si význam starozákonních textů pro evropskou kulturu - diskutovat o případných podnětech, které starozákonní text s sebou přináší
Student prohloubí svou znalost Bible o seznámení s hlavními texty Starého zákona.
|
Předpoklady
|
Je dobré, aby student měl základní znalosti o Bibli a jejím obsahu, případně absolvoval předmět Bible (BIB).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Test
1. četba zadaných textů v průběhu semestru. Seznam aktuálních textů k četbě se nachází v Moodlu, stejně tak jako další pokyny k ní. 2. odpověď na otázky uvedené u každého textu. Otázky se nacházejí v Moodlu; zde také student odpovídá. Student nemůže jít k zápočtovému rozhovoru, pokud neodpoví na všechny otázky. 3. závěrečné ověření znalostí a dovedností získaných během semestru ústní formou; rozhovor se odvíjí od odpovědí, které student dal na otázky u textů, zabývá se argumentací studenta a zkoumá mj. jeho znalost textů, jeho interpretaci a to, jak s texty pracoval. Student musí prokázat, že texty opravdu četl, zná je a že jeho odpovědi jsou logicky a textově podložené.
|
Doporučená literatura
|
-
Bible (český ekumenický překlad). Praha, 2019.
-
Bible 21. Praha, 2022.
-
Jeruzalémská Bible. Praha, 2019.
-
AA.VV. Bible.
|