Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Cvičení se budou skládat z diskusí a praktických rad a domácích praktických prací. Každý student dostane základní tipy a triky pro komunikaci vědy a ve vědě, které bude mít možnost sám vyzkoušet. Během cvičení budou mít studenti příležitost procvičit si přípravu a prezentaci vědeckých prezentací (5 min, 15 min), přípravu plakátů. Dále připravíme návrh experimentu pro schůzku v laboratoři a několik přednášek bude věnováno psaní návrhů grantů. Nakonec budou diskutovány a procvičovány různé kroky odevzdání rukopisu: dopis redaktorovi, průvodní dopis, práce s manažery refrence, příprava doplňkových materiálů a etika sdílení údajů. Nakonec studenti napíší populární jednostránkový článek o referátu a přednesou referát o referátu. Jedno cvičení bude plně zaměřena na formy prezentace a neverbální komunikace během prezentací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Skupinová výuka
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je naučit studenty různým způsobům komunikace vědy a ve vědě a popularizace vědy a výsledků vědecké práce. Student bude na konci kurzu vědět jak správně napsat životopis a cover letter, jak udělat grafický abstrakt, poutavý název článku i prezentace. Naučí se komunikovat na konferenci a s novináři.
Kurz je vhodný pro všechny stupně studia ale je zaměřen zejména na studenty kteří se již chystají na první konferenci, mají zadané výzkumné téma a prípadně mají první výsledky které se si sami ykoušejí zpracovat do populární formy. Pakliže student vlastní výsledky či téma nemá, musí počítat s tím, že bude muset domací zadání vypracovat na článku který přečte apod. Způsobilý student umí pracovat samostatně s power-pointem a photoshopem. Má zájem na otevřené a aktivní komunikaci během lekcí.
|
Předpoklady
|
Předpokladem studenta je zájem o popularizaci vědy a zájem o vylepšení svých komunikačních schopností. Dalším předpokladem je, že umí pracovat s power-pointem, grafickými programy, je ochotem se učit s novými applikacemi a orientuje se v sociálních sítích. Vhodným předpokladem je, že student má již své vlastní výzkumné téma či zadanou práci a pokud možno nějaké výsledky, které může využívat pro domácí práce a přípravy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta
Pravidelná a aktivní účast (minimálně 70% cvičení), příprava domácích zadání - video přednášky, CV, grafický abstrakt, prezentace o 3 slidech apod. Nutné odevzdat 6 úkolů ze 7.
|
Doporučená literatura
|
-
Borja, A. (2014) 11 steps to structuring a science paper editors will take seriously. Elsevier Connect.
-
Introduction to Scientific Communication (Swiss Federal Institution, https://www.ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/usys/ibp/soil-terrestrial-env-physics-dam/education/sientific_comm/2015/Introduction_Scientific_communication_ETH_2015.pdf).
-
Larkin, M. (2015) How to give a dynamic scientific presentation. Elsevier Connect.
-
Scientific poster design (https://hsp.berkeley.edu/sites/default/files/ScientificPosters.pdf).
|