Vyučující
|
-
Okrouhlík Jan, Mgr. Ph.D.
-
Rozsypal Jan, RNDr. Ph.D.
-
Gvoždík Lumír, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášky: 1. Netradiční metody měření intenzity metabolismu živočichů - vhodnost použití, vlastnosti manometrických metod, přímé kalorimetrie, coulometrické respirometrie a metody dvojitě značené vody 2. Vlastnosti měřících přístrojů a jejich kombinací při měření respirace - vlastnosti ruzných typů plynných analyzátorů (kyslík, oxidu uhličitý, vodní pára) a doprovodných zařízení a vybavení (průtokoměr, teplota, desikace, odstranění CO2, hadičky) v souvislosti s měřením výměny plynu živočichy. Absolvent bude schopen navrhnout a realizovat systém pro měření výměny plynů a bude si vědom jeho silných a slabých stránek. 3. Měření spotřeby kyslíku ve vodním prostředí - základy a různé možnosti měření spotřeby kyslíku vodními organismy 4. Měření spotřeby kyslíku organismy suchozemskými organismy - výhody a nevýhody uspořádání analyzátorů v metabolimetru. Vysvětlení pojmů push, pull a stop-flow respirometrie, respirometrické rovnice a jejich odvozeni 5. Měření povrchových teplot termovizní kamerou - fyzikální princip, vlastnosti zařízení, specifika měření biologických povrchů. 6. Mrazová odolnost hmyzu. Základní principy mrazové odolnosti hmyzu, bod podchlazení, tekutost membrán. Obsah cvičení: 1. Spotřeba kyslíku u vodních živočichů - studenti navrhnou respirační systém a změří spotřebu vybraného vodního živočicha/ů. 2. Spotřeba kyslíku u suchozemských živočichů- studenti navrhnou respirační systém a změří spotřebu vybraného suchozemského živočicha/ů. 3. Termovizní kamera a její použití - Měření povrchových teplot u člověka v klidu, zátěži a chlazení, identifikace termálních oken u savců a identifikace povrchů s termoregulační funkcí.. 4. Mrazová odolnost hmyzu. Stanovení bodu podchlazení u hmyzu, měření změny fáze u biologických membrán.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní práce, Praktická výuka, Skupinová výuka
- Účast na výuce
- 68 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je pochopení a schopnost samostatné aplikace vybraných fyziologických metod v zoologii (z oblasti energetiky a termální biologie).
Zjistíte, jaké fyziologické parametry lze využít k odpovědi na zoologické otázky, co tyto parametry o zvířeti vypovídají, jak je změřit a jak navrhnout pokus, aby jste dosáhli cíle.
|
Předpoklady
|
Z kurzu budete mít podstatně víc, pokud budete seznámeni s náplní KZO/230 Fyziologie živočichů a člověka. Dále velmi využijete své znalosti ze středoškolské fyziky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Uspěšné odpovězení alespoň 50% otázek + úspěšné sestavení respirometrického systému.
|
Doporučená literatura
|
-
Lighton, J. R. B. (2019). Measuring Metabolic Rates: A Manual for Scientists. 2nd Edition. Oxford University Press..
-
Speakman, J. R. (1997). Doubly labeled water: Theory and Practice. Chapman and Hall..
-
Tattersall, G.J. (2016). Infrared thermography: A non-invasive window into thermal physiology. Comparat. Biochem. Physiol. Part A, 202 (2016), pp. 78-98..
|