Název předmětu | Zoologie |
---|---|
Kód předmětu | KZO/148 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Četnost výuky | V každém akademickém roce, jen v zimním semestru. |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 8 |
Vyučovací jazyk | čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah přednášek: Společná část: Původ a evoluce živočichů: živočišné buňky a tkáně, zárodečné listy, tělní dutiny; Evoluce živočichů: Radiata, bazální diverzifikace Bilateria, Deuterostomia, Platyzoa; Lophotrochozoa, Ecdysozoa kromě členovců; Arthropoda; Chordata: Urochordata, Cephalochordata, vodní obratlovci; Tetrapoda; Ekologická část: Adaptace měkkýšů a členovců: pohyb, potrava, obrana; Adaptace obratlovců: pohyb, potrava, obrana; Ekofyziologie živočichů: studenokrevní, teplokrevní, dýchání, osmotická rovnováha, vodní rovnováha, klimatické limity, adaptace, migrace; rozmnožování, pohlavní orgány; reprodukční strategie a investice do mláďat, výběr partnerů; Vnitrodruhové a mezidruhové vztahy, parazitismus, symbióza, mimeze; Regionální biogeografie ,historická geografie, biomy, zoogeografické oblasti, ochrana; Regionální biogeografie a ekologie Evropa: historická geografie, biomy (holocénní vývoj, přírodní a antropogenní stanoviště), fauna, vysazené a zavlečené druhy, ochrana (evropské červené knihy, ochranářské programy); Česká republika: složení fauny (příslušnost, ekologické nároky, rozšíření a jeho změny), významné lokality, chráněná území, ochrana (příčiny ohrožení, ochranářská opatření, biotopová ochrana, druhová ochrana, odborná pracoviště a jejich aktivity. Experimentálně-biologická část: Gametogeneze, oplození, embryogeneze, diferenciace buněk, vývoj orgánových soustav členovců a obratlovců; Postembryonální vývoj, typy larev, metamorfóza, rozmnožování, hormonální regulace reprodukce a růstu; Evoluce genomu, cytogenetika, vztah genů, ontogeneze a evoluce (Hox geny apod.); Příjem potravy a trávení; energetický metabolismus a jeho regulace, termoregulace, ekofyziologické adaptace, dormance; Lokomoce, opěrná a svalová soustava; dýchání, krevní oběh, vylučování, osmoregulace; Evoluce nervové soustavy a smyslových orgánů, komunikace, feromony, imunita obratlovců; Modelové druhy živočichů pro experimentální výzkum co skutečně říkají o živočišné říši.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení |
Základní bakalářský kurs zoologie především pro studenty, kteří se na zoologii nechtějí dále specializovat, tedy pro studenty ekologických, botanických a aplikovaně-ochranářských oborů na jedné straně a pro studenty experimentálně-biologických a biomedicinských oborů na straně druhé. První společná část je zaměřena na fylogenetické vztahy hlavních skupin mnohobuněčných živočichů, jejich diverzitu a hlavní adaptace. Druhá část pojednává odděleně jednak o ekologickém a biogeografickém rozšíření a ochranářských aplikacích zoologie, za druhé nabízí srovnávací pohled na obecně-zoologickou problematiku a evoluční přístup k modelovým druhům živočichů.
Znalost fylogeneze a evoluce bezobratlých živočichů na úrovni kmenů, obratlovců pak na úrovni vybraných řádů. Schopnost zasadit používané modelové druhy do jejich kontextu. |
Předpoklady |
Znalosti na úrovni maturanta z biologie
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška
úspěšné zodpovězení alespoň třetiny otázek |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Péče o životní prostředí (1) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |