Název předmětu | Biologie chování živočichů |
---|---|
Kód předmětu | KZO/159 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Četnost výuky | V každém akademickém roce, jen v zimním semestru. |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah přednášek: Evoluce chování - účelnost a komplexnost, ultimátní cíle a proximátní mechanismy. Předávání genetické informace a chování - sexuální a jiné systémy, sexuální chování, partnerský výběr, samčí a samičí strategie, rodičovské investice, monogamie, polygamie, promiskuita. Sociální chování - ESS, kooperace a reciproční altruismus, konflikt zájmů - kompetice a teritorialita, agrese, infanticida. Vrozené a naučené chování - reflex, instinkt, učení, apetence, spontaneita, motivace, periferní a centrální filtrace podnětů, prahové hodnoty, spouštěcí mechanizmy, hierarchie chování, konfliktní chování. Časová posloupnost - biorytmicita, humorální regulace, ontogeneze chování, genetika chování, ritualizace. Typy učení - hra, vtištění, habituace, klasické a operativní podmiňování, napodobování, vhled, tradice, používání nástrojů. Komunikace - sexuální a rodičovské chování, obrana před nepřítelem, potravní chování. Orientace - modality, elektrický a magnetický smysl, tah ptáků, echolokace ve vzduchu a vodě. Modely chování - etologické, kybernetické, neurofyziologické, přenos a zpracování informace. Nervové systémy - stavba a funkce, senzorická, asociační a motorická centra, neuronální sítě. Smyslové orgány - stavba a funkce, lokalizace a identifikace objektů, neuronální mapy. Motorické systémy - řízení svalů, reflex, spontánní generátory vzruchů, vrozené programy chování. Motivace, selektivní pozornost, excitace, spánek. Učení - fyziologické mechanismy, typy a lokalizace paměti, ptačí zpěv.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální příprava ke zkoušce
|
Výstupy z učení |
Ve formě základního bakalářského kurzu zoologie podat přehled behaviorálních věd s jejich metodickými přístupy a přínosy poznatků - prezentovány jsou především základy etologie, behaviorální ekologie a neurobiologie ale i vybrané oblasti sociobiologie - aby z poskládaných aspektů vystoupilo současné pojetí chování živočichů.
Kurz je určen pro všechny studenty, kteří se chtějí seznámit se základními behaviorálními mechanismy interakce jedince s jeho prostředím a zároveň se seznámit také s neurálními mechanismy, které tyto projevy generují. |
Předpoklady |
Předmět uvádí do dané problematiky a nepředpokládá specifické vstupní znalosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška
V písemném testu stručně odpovědět na 10 otázek, které se týkají hlavních principů a mechanismů chování a fungování nervových soustav živočichů. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická | Studijní plán (Verze): Biologie a ochrana zájmových organismů (2016) | Kategorie: Zemědělství a lesnictví | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Zoologie - specializace Etologie (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Zoologie - specializace Zoologie obratlovců (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Zoologie - specializace Ekologie živočichů (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická | Studijní plán (Verze): Biologie a ochrana zájmových organismů (2016) | Kategorie: Zemědělství a lesnictví | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |