| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Zrzavý Jan, prof. RNDr. CSc.
                
 
            
                - 
                    Duda Pavel, RNDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Evoluce lidoopů 2. Sociální systém, chování a ekologie lidoopů  3.-4. Evoluce homininů, pohled paleontologický 5. Vznik moderního člověka, pohled paleontologický a paleogenetický 6. Evoluce kultury 7. Fylogeneze a diverzita jazyků 8.-9. Populační historie lidstva (populační genetika, historická lingvistika a archeologie) 10. Ekologie člověka  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 45 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 35 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 35 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je seznámit studenty s evolucí a fylogenezí člověka a jeho nejbližších příbuzných. V rámci kurzu budou mít možnost porovnat různé přístupy ke studiu lidské evoluce z pohledu evoluční biologie, evoluční psychologie, behaviorální ekologie, kulturní fylogenetiky, paleontologie, molekulární genetiky, historické lingvistiky a kulturní antropologie.
                 
                Studenti získají znalosti o evoluci člověka z pohledu primatologie, paleoantropologie a molekulární genetiky. Dále získají znalosti o etnické a kulturní diverzitě a populační historii současného lidstva.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Doporučené kurzy: Evoluční biologie
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Písemná zkouška sestávající ze tří otázek, každá je hodnocená zvlášť na stupnici 1-4. Výsledný průměr musí být alespoň 3.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Diamond, J. Svět, který skončil včera: Co se můžeme naučit od tradičních společností?. Jan Melvil Publishing, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    Fleagle, J. Primate Adaptation and Evolution, 3rd Edition. Academic Press, 2013. 
                
 
            
                
                - 
                    Ovčáčková, L. (Ed.). O původu kultury: Biologické, antropologické a historické koncepce kulturní evoluce. Academia, 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    Palmer, D. Původ člověka: Ilustrovaná historie lidské evoluce. Slovart, 2009. 
                
 
            
                
                - 
                    Stringer, C. Lone Survivors: How We Came to Be the Only Humans on Earth. St. Martin?s Griffin, 2012. 
                
 
            
         
         
         
     |