Vyučující
|
-
Zrzavý Jan, prof. RNDr. CSc.
-
Duda Pavel, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Evoluce lidoopů 2. Sociální systém, chování a ekologie lidoopů 3.-4. Evoluce homininů, pohled paleontologický 5. Vznik moderního člověka, pohled paleontologický a paleogenetický 6. Evoluce kultury 7. Fylogeneze a diverzita jazyků 8.-9. Populační historie lidstva (populační genetika, historická lingvistika a archeologie) 10. Ekologie člověka
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
- Účast na výuce
- 45 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s evolucí a fylogenezí člověka a jeho nejbližších příbuzných. V rámci kurzu budou mít možnost porovnat různé přístupy ke studiu lidské evoluce z pohledu evoluční biologie, evoluční psychologie, behaviorální ekologie, kulturní fylogenetiky, paleontologie, molekulární genetiky, historické lingvistiky a kulturní antropologie.
Studenti získají znalosti o evoluci člověka z pohledu primatologie, paleoantropologie a molekulární genetiky. Dále získají znalosti o etnické a kulturní diverzitě a populační historii současného lidstva.
|
Předpoklady
|
Doporučené kurzy: Evoluční biologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Písemná zkouška sestávající ze tří otázek, každá je hodnocená zvlášť na stupnici 1-4. Výsledný průměr musí být alespoň 3.
|
Doporučená literatura
|
-
Diamond, J. Svět, který skončil včera: Co se můžeme naučit od tradičních společností?. Jan Melvil Publishing, 2014.
-
Fleagle, J. Primate Adaptation and Evolution, 3rd Edition. Academic Press, 2013.
-
Ovčáčková, L. (Ed.). O původu kultury: Biologické, antropologické a historické koncepce kulturní evoluce. Academia, 2017.
-
Palmer, D. Původ člověka: Ilustrovaná historie lidské evoluce. Slovart, 2009.
-
Stringer, C. Lone Survivors: How We Came to Be the Only Humans on Earth. St. Martin?s Griffin, 2012.
|