Vyučující
|
-
Berec Michal, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Zařazení, vznik a evoluce obojživelníků, přehled významných fosilních zástupců. Biogeografie, vikarianční a disperzní hypotézy, rozšíření současných obojživelníků; cytogenetická, molekulární a genomová evoluce, speciace. Reprodukční strategie (reprodukční cykly a mody, rodičovská péče, kvantitativní aspekty). Námluvy a páření (výběr místa, sekundární pohlavní znaky, páření a kladení vajec, sexuální výběr). Komunikace (vokalizace, chemická a optická komunikace, mechanizmy vytváření a příjmu signálů, druhy signálů, mezidruhový význam komunikace, komunikační interference). Ontogenetický vývoj (morfologie spermie a vajíčka, oplození, vývoj embrya, vykulení x porod, morfologie a anatomie larvy, metamorfóza, neotenie). Vztahy s prostředí (vodní režim, termoregulace, výměna plynů, energetický metabolizmus). Potrava a její příjem (výběr potravy, mechamizmy hledání a lovu potravy, potravní strategie). Nepřátelé a obrana (nemoci, paraziti, predátoři, antipredační chování). Populační biologie (charakteristiky jedince, pohyb a teritorialita, demografické charakteristiky populace, faktory regulující populační růst). Ekologie společenstev a druhová diverzita (struktura společenstva, gradienty druhové diverzity). Anatomie obojživelníků (kůže, struktura a její deriváty; kostra, vnitřní orgány, smyslové orgány, taxonomicky a fylogeneticky významné struktury). Ochrana obojživelníků a jejich význam pro člověka. (<a href="http://zoo.bf.jcu.cz/typografie/obojzivelnici.htm"> více na této adrese</a>) Obsah cvičení: Přehled a synapomorfie jednotlivých skupin po úroveň čeledí, rozšíření jednotlivých skupin, významní zástupci. Hybridní zóny, synkleptony, elektroforéza (Mgr. Aleš Horák). Pitva žáby (drápatka, skokan, ropucha) - měkká anatomie, Bidderův orgán, zonální oblast lopatkového pletence, mozkový obraz a další. Určování larev našich druhů obojživelníků. Paraziti obojživelníků (Moravec, Modrý). Terénní exkurze 2x (noční odchyt, poznávání podle hlasu, demonstrace terénních metod). Biologie našich druhů obojživelníků (CD-ROM).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Exkurze, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámení posluchačů se vznikem, evolucí, současnou diverzitou a se všemi hlavními aspekty životního cyklu obojživelníků.
Na základě získaných teoretických znalostí velmi dobrá orientace v systematice a biologii obojživelníků
|
Předpoklady
|
Předmět uvádí do dané problematiky. Nepředpokládá specifické vstupní znalosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Absolvování cvičení, prokázání adekvátních znalostí, úspěšné zodpovězení alespoň 65% otázek
|
Doporučená literatura
|
-
Duellman, W. E., Trueb, L. 1986: Biology of Amphibians. McGraw-Hill Book Co., New York, NY.
-
Kolektiv, 1994: Obratlovci. Nakladatelský dům OP, Praha.
-
McDiarmid, R. W., Altig, R. 1999: Tadpoles, the Biology of Anuran Larvae. The Univ. Chicago Press, Chicago.
-
Moravec, J. 1999: Svět zvířat VII. - Obojživelníci a plazi. Albatros, Praha.
-
Pough, F. H. a kol. 1998: Herpetology. Prentice-Hall, Inc., New Jersey.
-
Zug, G. R. 1993: Herpetology, an Introductory Biology of Amphibians and Reptiles. Academic Press, San Diego, CA.
|