| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Berec Michal, doc. Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Obsah přednášek:   Zařazení, vznik a evoluce obojživelníků, přehled významných fosilních zástupců. Biogeografie, vikarianční a disperzní hypotézy, rozšíření současných obojživelníků; cytogenetická, molekulární a genomová evoluce, speciace. Reprodukční strategie (reprodukční cykly a mody, rodičovská péče, kvantitativní aspekty). Námluvy a páření (výběr místa, sekundární pohlavní znaky, páření a kladení vajec, sexuální výběr). Komunikace (vokalizace, chemická a optická komunikace, mechanizmy vytváření a příjmu signálů, druhy signálů, mezidruhový význam komunikace, komunikační interference). Ontogenetický vývoj (morfologie spermie a vajíčka, oplození, vývoj embrya, vykulení x porod, morfologie a anatomie larvy, metamorfóza, neotenie). Vztahy s prostředí (vodní režim, termoregulace, výměna plynů, energetický metabolizmus). Potrava a její příjem (výběr potravy, mechamizmy hledání a lovu potravy, potravní strategie). Nepřátelé a obrana (nemoci, paraziti, predátoři, antipredační chování). Populační biologie (charakteristiky jedince, pohyb a teritorialita, demografické charakteristiky populace, faktory regulující populační růst). Ekologie společenstev a druhová diverzita (struktura společenstva, gradienty druhové diverzity). Anatomie obojživelníků (kůže, struktura a její deriváty; kostra, vnitřní orgány, smyslové orgány, taxonomicky a fylogeneticky významné struktury). Ochrana obojživelníků a jejich význam pro člověka. (<a href="http://zoo.bf.jcu.cz/typografie/obojzivelnici.htm"> více na této adrese</a>)      Obsah cvičení:   Přehled a synapomorfie jednotlivých skupin po úroveň čeledí, rozšíření jednotlivých skupin, významní zástupci. Hybridní zóny, synkleptony, elektroforéza (Mgr. Aleš Horák). Pitva žáby (drápatka, skokan, ropucha) - měkká anatomie, Bidderův orgán, zonální oblast lopatkového pletence, mozkový obraz a další. Určování larev našich druhů obojživelníků. Paraziti obojživelníků (Moravec, Modrý). Terénní exkurze 2x (noční odchyt, poznávání podle hlasu, demonstrace terénních metod). Biologie našich druhů obojživelníků (CD-ROM).
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Exkurze, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
        
            
                    
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 10 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 52 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Exkurze
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Seznámení posluchačů se vznikem, evolucí, současnou diverzitou a se všemi hlavními aspekty životního cyklu obojživelníků.
                 
                Na základě získaných teoretických znalostí velmi dobrá orientace v systematice a biologii obojživelníků
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Předmět uvádí do dané problematiky. Nepředpokládá specifické vstupní znalosti.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Kombinovaná zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Absolvování cvičení, prokázání adekvátních znalostí, úspěšné zodpovězení alespoň 65% otázek
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Duellman, W. E., Trueb, L. 1986: Biology of Amphibians. McGraw-Hill Book Co., New York, NY. 
                
 
            
                
                - 
                    Kolektiv, 1994: Obratlovci. Nakladatelský dům OP, Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    McDiarmid, R. W., Altig, R. 1999: Tadpoles, the Biology of Anuran Larvae. The Univ. Chicago Press, Chicago. 
                
 
            
                
                - 
                    Moravec, J. 1999: Svět zvířat VII. - Obojživelníci a plazi. Albatros, Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    Pough, F. H. a kol. 1998: Herpetology. Prentice-Hall, Inc., New Jersey. 
                
 
            
                
                - 
                    Zug, G. R. 1993: Herpetology, an Introductory Biology of Amphibians and Reptiles. Academic Press, San Diego, CA. 
                
 
            
         
         
         
     |