Vyučující
|
-
Fuchs Roman, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Potravní strategie: Kvantita nebo kvalita, jak se živit s co nejmenšími náklady. Reprodukční strategie: Jedno nebo deset mláďat, jak přivést na svět co nejvíce potomků. Partnerské svazky: Monogamie nebo polygamie, pohlavní konflikty ve světě obratlovců. Hnízdní parazitismus: Cesta ke kukačce, kde se vzal hnízdní parazitismus. Populační cykly: Bernešky a lumíci, přičiny periodických změn početnosti obratlovců. Obratlovci na ostrovech: Nejen Darwinovy pěnkavy, osudy obratlovčích trosečníků. Hybridní zóny: Potkal ježek ježka, problémy nedospělých druhů. Endemité a kosmopolité: Sokol, vrabec, hatérie a kanár, není endemit jako endemit. Novinky literatury: Co číst v naší knihovně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář seznamuje studenty s některými osobitými rysy ekologie terestrických obratlovců a se soudobými směry jejich výzkumu. Témata pokrývají nejen vlastní ekologii, ale také její vazby na morfologii, fyziologii, biogeografii, fylogenetiku a evoluční biologii.
Schopnost efektivně využívat primární literaturu a připravovat z ní písemné výtahy a powerpointové prezentace. Získání přehledu o aktuálně řešených tématech v ekologii obratlovců.
|
Předpoklady
|
Znalosti na úrovni průměrného absolventa kurzu KZO 152 Zoologie obratlovců
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Příprava powerpointových prezentací ze tří přidělených odborných článků
|
Doporučená literatura
|
-
Pravidelně obměňované a doplňované vybrané články obsahově se vztahující k jednotlivým tématům..
|