| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Burda Hynek, prof. RNDr. CSc.
                
 
            
                - 
                    Šumbera Radim, prof. Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Obsah přednášek:   Pojem smyslové ekologie;  J. v. Uexkül a koncept smyslového prostředí;  fyzikální, trofická a informační interakce, informace, signál, cue, podnět, vzruch, vjem, senzor, receptor, komunikace, orientace v čase a prostoru. Somatosenzorika a mechanorecepce (propriocepce, kinestéze, hmat a dotyk), vnímání vlnění, polohy, gravitace, zrychlení, sluch, zrak, vnímání teploty, elektrorecepce, magentorecepce, čich a chuť. Jak najít a poznat potravu, partnera, domov.      Obsah cvičení:   
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Individuální příprava ke zkoušce
        
            
                    
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 50 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 26 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Upozornit na význam toku, předávání a získávání informací a tedy i smyslového vnímání v ekologii a evoluci obratlovců (včetně člověka), jakož i na nutnost zahrnout analýzu smyslů do etologických a etoekologických studií. Seznámit s fyzikálními, ekologickými a morfologickými faktory, které určují, jaké signály jsou pro přenos informací v učitém prostředí, v daném kontextu a pro určitý živočišný druh relevantní.
                 
                Absolvent je schopen orientovat se v problematice smyslové ekologie  a kreativně aplikovat poznatky, koncepty a metodologii tohoto oboru ve vlastním výzkumu. Tím, že absolvent získá vhled do daného oboru, rozšiřuje se jeho schopnost k inter- a multidiciplinárnímu analytickému a syntetickému myšlení.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                žádné předpoklady
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 získat 50% bodů v písemném testu
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Dusenbery, D. B.: Sensory ecology. W. H. Freeman and Company, New York, 1992. 
                
 
            
                
                - 
                    Relevantní kapitoly v učebnicích anatomie a fyziologie člověka a živočichů, etologie a zoologie, jakož i statě v odborném písemnictví, jež budou specifikovány v průběhu přednášky. 
                
 
            
                
                - 
                    Birkhead T. Ptačí smysl. 2020. 
                
 
            
                
                - 
                    Dusenbery, D. B. Sensory ecology. W. H. Freeman and Company, New York. 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    Petr J. Desatero smyslů. 2021. 
                
 
            
         
         
         
     |