Předmět: Textová lingvistika a analýza diskurzu (Textlinguistik und Diskursanalyse)

« Zpět
Název předmětu Textová lingvistika a analýza diskurzu (Textlinguistik und Diskursanalyse)
Kód předmětu UAG/0TLDA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ederová Markéta, Dr. phil.
Obsah předmětu
1. Textová lingvistika a analýza diskurzu jako jazykovědné disciplíny 2. Text, kritéria textuality, psaný text vs. mluvený projev 3. Syntax a sémantika textu: koherence, koheze, izotopie 4. Pragmatika textu; psaný text a mluvený projev 5. Intertextualita, hypertext; vztah mezi textem a diskurzem 6. Autor, aktér, struktura 7. Pojem "diskurz" v různých vědních disciplínách, Foucault 8. Lingvistická analýza diskurzu: premisy, přístupy, modely 9. Analýza diskurzu na lexikální rovině 10. Konceptuální metafora (Lakoff/Johnson), jazyk a kognice 11. Analýza argumentace; diskurz a topos 12. Mediální texty, text a obraz 13. Text, diskurz, korpus 14. Shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
Výstupy z učení
Seminář přibližuje komplexní problematiku textu a diskurzu. Zabývá se nejprve textem jako uceleným jazykovým projevem a jeho výstavbou, pak textem jako "otevřenou" jednotkou provázanou s jinými texty i komunikačními projevy. Reflektuje vztah mezi textem a diskurzem i roli autora textu a aktéra diskurzu, v obecnější rovině se zaměřuje na utváření a "vyjednávání" významu během komunikační interakce a na jazyk jako prostředek sociální konstrukce reality.
Schopnost komunikovat na úrovni B2+/C1.
Předpoklady
jazykové znalosti němčiny na úrovni B2+/C1 evropského referenčního rámce.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce, Průběžné hodnocení

Pravidelná příprava, aktivní vystoupení studenta na semináři v podobě ústní a písemné prezentace, plnění požadovaných průběžně zadávaných úkolů, seminární práce. Účast na semináři a s ním souvisejících akcích je povinná. Předmět bude vyučován v německém jazyce.
Doporučená literatura
  • BEAUGRANDE, R. a W. DRESSLER. Einführung in die Textlinguistik. Tübingen, 1981.
  • BERGER, P. L. a T. LUCKMANN. Die gesellschaftliche Konstruktion der Wirklichkeit. Eine Theorie der Wissenssoziologie. Frankfurt/M: Fischer Verlag, 2003.
  • BRINKER, K. Linguistische Textanalyse: Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin, 2018.
  • BUSSE, D. a W. TEUBERT (eds.). Linguistische Diskursanalyse: neue Perspektiven. Wiesbaden: Springer Verlag, 2013.
  • FOUCAULT, M. Archäologie des Wissens. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1981.
  • JANICH, N. Textlinguistik. Tübingen, 2019.
  • KELLER, R. Wissenssoziologische Diskursanalyse. Wiesbaden: VS Verlag, 2011.
  • LAKOFF, G. a M. JOHNSON. Metaphors We Live By. University of Chicago Press, 2003.
  • NIEHR, T. Einführung in die linguistische Diskursanalyse. Darmstadt: Wiss. Buchgesellschaft, 2014.
  • SCHWARZ-FRIESEL, M. a M. CONSTEN. Einführung in die Textlinguistik. Darmstadt, 2014.
  • SPITZMÜLLER, J. a I. WARNKE. Diskurslinguistik. Eine Einführung in Theorien und Methoden der transtextuellen Sprachanalyse. Berlin/Boston: De Gruyter, 2011.
  • VIEHÖVER, W., R. KELLER a W. SCHNEIDER (eds.). Diskurs - Sprache - Wissen.. Wiesbaden: Springer Verlag, 2011.
  • WARNKE, I. H. a J. SPITZMÜLLER. Methoden der Diskurslinguistik. Berlin: De Gruyter, 2008.
  • WARNKE, I. H. (ed.). Diskurslinguistik nach Foucault. Theorie und Gegenstände. Berlin: De Gruyter, 2007.
  • WENGELER, M. Topos und Diskurs. Tübingen: Niemeyer, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr