Předmět: Didaktika informatiky (všeobecná)

« Zpět
Název předmětu Didaktika informatiky (všeobecná)
Kód předmětu UAI/636
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, v zimním i letním semestru.
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novák Milan, PhDr. Ph.D.
  • Bakala Břetislav, Ing. Bc.
Obsah předmětu
1. Informatické myšlení, jeho složky. 2. Digitální gramotnost a její výuka na škole, role učitele informatiky. 3. Informatická témata v dnešním světě s ohledem na žáka. 4. Formy a metody výuky informatiky. 5. Organizace výuky v počítačové učebně. 6. Jednotlivé tematické celky: algoritmizace, algoritmizace, kódování, grafy a struktury, procesy a optimalizace, hromadné zpracování dat, práce s texty, s grafikou, digitalizace, počítačová bezpečnost. Řešení problémů a skupinová práce. 7. Objevování, badatelsky orientovaná výuka. 8. Experiment v informatice, ověřování hypotéz. 9. Projektová výuka, individuální a skupinové projekty. 10. Hodnocení práce žáka v informatice. 11. Postavení ICT v RVP a ŠVP, práce učitele informatiky a motivace žáků, metody výuky a organizace výuky z metodického hlediska, maturita z ICT. Informační zdroje, bezpečnost a etika práce s ICT. Další vzdělávání učitele 12. E-learningové systémy a systémy pro Classroom management. Návrh a správa ICT učebny, zdroje financování.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktická výuka
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je propojení poznatků informatiky, obecné didaktiky, pedagogiky a psychologie a příprava studentů k úspěšnému absolvování praxe a samostatné výuce na SŠ po stránce znalostní, metodické i praktické. Obsahem kurzu je didaktická interpretace informatických postupů a teorií se zaměřením na obsah SŠ učiva a seznámení s metodami práce a organizací výuky informatických předmětů na SŠ.
Absolvent je schopen řídit hodinu, tvořit kurikulum, připravit vyučovací hodinu, diagnostikovat chyby žáků, rozumět cílům výuky v jednotlivých oblastech ICT.
Předpoklady
Znalosti z obecné didaktiky nebo školní pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Požadavky na studenta: Vypracování seminární práce, průběžné metodické výstupy.
Doporučená literatura
  • Roubal, P.: Informatika a výpočetní technika pro střední školy, praktická učebnice. Brno, Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3227-2.
  • doc. PhDr. Milan Klement, Ph.D., Mgr. Květoslav Bártek, Ph.D. Od digitální gramotnosti k informatickému myšlení. Olomouc, 2019. ISBN 978-80-244-5550-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní