Vyučující
|
-
Novák Milan, PhDr. Ph.D.
-
Bakala Břetislav, Ing. Bc.
|
Obsah předmětu
|
1. Informatické myšlení, jeho složky. 2. Digitální gramotnost a její výuka na škole, role učitele informatiky. 3. Informatická témata v dnešním světě s ohledem na žáka. 4. Formy a metody výuky informatiky. 5. Organizace výuky v počítačové učebně. 6. Jednotlivé tematické celky: algoritmizace, algoritmizace, kódování, grafy a struktury, procesy a optimalizace, hromadné zpracování dat, práce s texty, s grafikou, digitalizace, počítačová bezpečnost. Řešení problémů a skupinová práce. 7. Objevování, badatelsky orientovaná výuka. 8. Experiment v informatice, ověřování hypotéz. 9. Projektová výuka, individuální a skupinové projekty. 10. Hodnocení práce žáka v informatice. 11. Postavení ICT v RVP a ŠVP, práce učitele informatiky a motivace žáků, metody výuky a organizace výuky z metodického hlediska, maturita z ICT. Informační zdroje, bezpečnost a etika práce s ICT. Další vzdělávání učitele 12. E-learningové systémy a systémy pro Classroom management. Návrh a správa ICT učebny, zdroje financování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktická výuka
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je propojení poznatků informatiky, obecné didaktiky, pedagogiky a psychologie a příprava studentů k úspěšnému absolvování praxe a samostatné výuce na SŠ po stránce znalostní, metodické i praktické. Obsahem kurzu je didaktická interpretace informatických postupů a teorií se zaměřením na obsah SŠ učiva a seznámení s metodami práce a organizací výuky informatických předmětů na SŠ.
Absolvent je schopen řídit hodinu, tvořit kurikulum, připravit vyučovací hodinu, diagnostikovat chyby žáků, rozumět cílům výuky v jednotlivých oblastech ICT.
|
Předpoklady
|
Znalosti z obecné didaktiky nebo školní pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Požadavky na studenta: Vypracování seminární práce, průběžné metodické výstupy.
|
Doporučená literatura
|
-
Roubal, P.: Informatika a výpočetní technika pro střední školy, praktická učebnice. Brno, Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3227-2.
-
doc. PhDr. Milan Klement, Ph.D., Mgr. Květoslav Bártek, Ph.D. Od digitální gramotnosti k informatickému myšlení. Olomouc, 2019. ISBN 978-80-244-5550-1.
|