Vyučující
|
-
Novák Milan, PhDr. Ph.D.
-
Bakala Břetislav, Ing. Bc.
|
Obsah předmětu
|
Předmět zahrnuje témata - Cíle vyučování předmětu informatika. Obsah výuky. - Vyučovací metody využívající ICT, programy, aplikace, prostředky informatiky ve škole. - Didaktické zásady a jejich využití v informatice. Nové komunikační prostředky. - Výukové a multimediální programy. - Počítačová podpora vzdělávání na střední škole. Využití internetu a LMS systémů ve vzdělávání. Výhody a nevýhody. On-line vzdělávaní na střední škole. Zdravotně postižení studenti, zapojení do výuky. - Příprava vyučovací hodiny vybraného předmětu s využitím všech dostupných prostředků ICT. - Projekty a projektové vyučování s využitím ICT, internetu a e-mailu. - Problematika ergonomie a hygieny výuky s využíváním ICT a počítačů. Osnova - Pedagogické a didaktické zásady výuky informatiky. - Uživatelský, algoritmický a projektový přístup. - Studijní programy výuky informatiky a výpočetní techniky na středních školách. - Správa učebny výpočetní techniky. - Názorné pomůcky, software pro výuku, multilicence. - Metodické zpracování jednotlivých kapitol základních kurzů (architektura počítačů, návrh algoritmů a programování, operační systémy, počítačové sítě a Internet).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning, Projektová výuka
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V předmětu Didaktika informatiky se studenti seznámí s metodickými doporučeními pro výuku informatiky a výpočetní techniky na středních a základních školách. Studenti rovněž získají informace o učebních osnovách předmětů zabývajících se informatikou na různých typech středních škol (gymnázia, střední odborné školy, střední průmyslové školy) a podle těchto osnov se naučí vhodně vytvářet vlastní učební plány.
Absolvent bude: - znát metodická doporučení pro výuku informatiky a výpočetní techniky na středních a základních školách; - orientovat se v učebních osnovách předmětů zabývajících se informatikou na různých typech středních škol; - schopen vytvářet vlastní učební plány; - schopen prezentovat zadané téma formou výuky na střední škole.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Výstupy v rozsahu 30 - 45 minut. Diskuse a hodnocení jednotlivých výstupů nebo studentům budou zadána témata z oblasti informatiky a výpočetní techniky. Tato témata si student metodicky zpracuje a provede jejich prezentaci formou výuky na střední škole. Na závěr prezentace probíhá hodnocení, jak bylo dané téma po odborné i didaktické stránce správně vyučováno.
|
Doporučená literatura
|
-
Fojtík, Rostislav, Mgr. : Didaktika informatiky II . Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. Dostupné z http://www1.osu.cz/~fojtik/doc/DISS2.pdf. Datum přístupu 7/2011.
-
Roubal, P.: Informatika a výpočetní technika pro střední školy, praktická učebnice. Brno, Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3227-2.
-
Roubal, P.: Informatika a výpočetní technika pro střední školy, teoretická učebnice. Brno, Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3228-9.
|