Předmět: Didaktika programování I

« Zpět
Název předmětu Didaktika programování I
Kód předmětu UAI/CV638
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V akademických rocích začínajících sudým letopočtem (např. 2016/2017), jen v zimním semestru
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pech Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Proč učit programování na střední škole, co učit, vazba na ostatní předměty. 2. Přehled jednotlivých paradigmat využívaných při tvorbě programů a jejich možné využití ve výuce na střední škole. 3. Didaktické problémy ve výuce programování a jak je řešit. Motivace studentů, výběr vhodných námětů na projekty, týmová práce na projektech, problematika hodnocení studentů. 4. Matematická olympiáda kategorie P a korespondenční semináře programování. Přehled vhodných softwarových nástrojů pro výuku programování. Logo, Imagine Logo, Alice, Karel The Robot, BlueJ, Greenfoot, robotické stavebnice, Scratch, Squeak.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Individuální příprava ke zkoušce, Praktická výuka
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Zpracování semestrálního projektu zaměřeného na didaktické zpracování jednotlivých výukových témat, tvorba learning objects pro podporu výuky programování, tvorba výukových aplikací ve vybraných vývojových prostředích.
Po absolvování kurzu bude student seznámen se základními problémy výuky programování na středních školách a jak je řešit.Absolventi kurzu získají přehled o vhodných softwarových nástrojích pro výuku programování na středních školách.
Předpoklady
Základní znalost práce s PC

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní účast na seminářích. Zpracování a obhajoba samostatného projektu.
Doporučená literatura
  • A. Blaho, I. Kalaš: Comenius Logo - tvorivá informatika, 1. a 2. díl. Bratislava: CL Group, 1999.
  • A. Blaho, I. Kalaš: Imagine Logo, učebnice programování pro děti. Brno: Computer Press, 2006.
  • Mark Stehlik, Jim Roberts, Rich Pattis Joseph Bergin: Karel J Robot a Gentle Introduction to the Art of Object-oriented Programmin in Java, 2005.
  • Michael Kolling: Introduction to Programming with Greenfoot: Object-Oriented Programming in Java with Games and Simulations, Prentice Hall, 2009.
  • Oscar Nierstrasz, Stephane Ducasse: Squeak by Example, Square Bracket Associates, 2009.
  • Wanda P. Dann, Stephen Cooper, Randy Pausch: Learning to Program with Alice, Prentice Hall, 2011.
  • Warren Sande, Carter Sande: Hello World! Computer Programming for Kids and Other Beginners, Manning Publications, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr