Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Proč učit programování na střední škole, co učit, vazba na ostatní předměty. 2. Přehled jednotlivých paradigmat využívaných při tvorbě programů a jejich možné využití ve výuce na střední škole. 3. Didaktické problémy ve výuce programování a jak je řešit. Motivace studentů, výběr vhodných námětů na projekty, týmová práce na projektech, problematika hodnocení studentů. 4. Matematická olympiáda kategorie P a korespondenční semináře programování. Přehled vhodných softwarových nástrojů pro výuku programování. Logo, Imagine Logo, Alice, Karel The Robot, BlueJ, Greenfoot, robotické stavebnice, Scratch, Squeak.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Individuální příprava ke zkoušce, Praktická výuka
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Zpracování semestrálního projektu zaměřeného na didaktické zpracování jednotlivých výukových témat, tvorba learning objects pro podporu výuky programování, tvorba výukových aplikací ve vybraných vývojových prostředích.
Po absolvování kurzu bude student seznámen se základními problémy výuky programování na středních školách a jak je řešit.Absolventi kurzu získají přehled o vhodných softwarových nástrojích pro výuku programování na středních školách.
|
Předpoklady
|
Základní znalost práce s PC
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast na seminářích. Zpracování a obhajoba samostatného projektu.
|
Doporučená literatura
|
-
A. Blaho, I. Kalaš: Comenius Logo - tvorivá informatika, 1. a 2. díl. Bratislava: CL Group, 1999.
-
A. Blaho, I. Kalaš: Imagine Logo, učebnice programování pro děti. Brno: Computer Press, 2006.
-
Mark Stehlik, Jim Roberts, Rich Pattis Joseph Bergin: Karel J Robot a Gentle Introduction to the Art of Object-oriented Programmin in Java, 2005.
-
Michael Kolling: Introduction to Programming with Greenfoot: Object-Oriented Programming in Java with Games and Simulations, Prentice Hall, 2009.
-
Oscar Nierstrasz, Stephane Ducasse: Squeak by Example, Square Bracket Associates, 2009.
-
Wanda P. Dann, Stephen Cooper, Randy Pausch: Learning to Program with Alice, Prentice Hall, 2011.
-
Warren Sande, Carter Sande: Hello World! Computer Programming for Kids and Other Beginners, Manning Publications, 2009.
|