|
Vyučující
|
-
Lohrová Helena, Mgr. Ph.D.
-
Kozubíková Šandová Jana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Co je lingvistika; Lingvistika jako vědní obor; Hlavní lingvistické disciplíny; Univerzální vlastnosti jazyka. 2. Historická lingvistika; Vývoj angličtiny, hlavní etapy a vlivy. 3. Sémantika I; Základní pojmy sémantiky, význam slov, kompozicionalita. 4. Sémantika II + Pragmatika I; Význam vs. kontext, H.P. Grice, základní pragmatické principy, řečové akty. 5. Pragmatika II + Diskurz I; Mluvený a psaný diskurz (úvod). 6. Diskurz II; Registr, interakční rámce, diskurzivní analýza. 7. Opakovací seminář I. 8. Vývoj jazyka u dítěte I; Milníky vývoje, základní teorie (behaviorismus, nativismus). 9. Vývoj jazyka u dítěte II; Sociální interakcionismus; jazyk a mozek. 10. Osvojování cizího jazyka I; Definice, základní otázky a teorie SLA. 11. Osvojování cizího jazyka II; Individuální rozdíly, vztah SLA a výuky cizích jazyků. 12. Opakovací seminář II. (mock test) 13. Závěrečný test.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz poskytuje úvod do studia lingvistiky a nepředpokládá předchozí znalost jazykovědné teorie. Kontextuální lingvistika je zařazena v sylabu brzy, aby studenti měli možnost ocenit roli jazyka a praktický přínos lingvistiky pro společnost. Probíraná témata zahrnují: lingvistika jako vědní obor a její jednotlivé disciplíny, definice jazyka, vývoj jazyka a jeho popis, význam, diskurs, parametry konverzace. Druhý semestr je pak věnován kulturně podmíněným aspektům jazyka, dialektovému rozrůznění, vývoji jazyka u dítěte, osvojování si cizího jazyka, počítačové lingvistice, vývoji lingvistiky. Fonetika, fonologie, morfologie a syntax jsou probírány pouze okrajově, neboť jsou předmětem dalších specializovaných kurzů, jež jsou součástí studijního programu. Kurz rámcově probíhá dle níže uvedeného sylabu. Tématické rozložení učiva, průběžné a závěrečné hodnocení se řídí konkrétními požadavky vyučujícího a je upřesněno v podrobném sylabu kurzu na e-learningové platformě Moodle.
Během kurzu studenti získají povědomí o základních lingvistických konceptech, mají příležitost studovat a diskutovat lingvistickou teorii v cílovém jazyce svého oboru, a učí se nést zodpovědnost za své studijní výsledky.
|
|
Předpoklady
|
Kurz předpokládá znalost obecné angličtiny na úrovni B2 SERR. V prvním týdnu semestru jsou studenti seznámeni s obsahem kurzu, požadavky a doplňkovou četbou, se kterou budou pracovat v průběhu kurzu.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Kurz se snaží studentům poskytnout maximální podporu při přechodu ze středoškolského na náročnější, hlouběji zaměřený, vysokoškolský typ studia. Kurz proto klade nároky na samostatnou soustavnou práci v průběhu celého semestru. Podmínky k udělení zápočtu: - pravidelná docházka (max. 3 absence) - aktivní účast na semináři - vypracování všech zadaných úkolů (obsahová náplň, termíny odevzdání a parametry hodnocení viz Moodle) - závěrečný test (min. 65%, jeden opravný pokus) Jakékoli podvádění nebo plagiátorství (nebo pokus o ně) bude mít za následek nesplnění tohoto kurzu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Crystal, D. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: CUP, 2003.
-
Čermák, F. Jazyk a jazykověda. Přehled a slovníky. Praha: Pražská imaginace, 1997.
-
Černý, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubico, 2008.
-
Fasold, R. a Connor-Linton J. (Eds.). An Introduction to Language and Linguistics (2nd ed.). Cambridge: CUP, 2014.
|