Vyučující
|
-
Šálková Tereza, Mgr. Ph.D.
-
John Jan, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Laboratorní práce s archeologickými nálezy (14x). Spektrum artefaktů se liší dle aktuálních výzkumných projektů Archeologického ústavu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní práce, Pracovní činnosti (dílny), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Blended learning
|
Výstupy z učení
|
Cvičení přináší bezprostřední kontakt studentů a movitými archeologickými nálezy, zejména artefakty. Cílem cvičení je praktické seznámení studentů se základními typy artefaktů a aplikace základních metod ošetření archeologických nálezů (čištění, evidence, popis). Zastoupeny jsou artefakty z různých období od pravěku po novověk, díky čemuž si studenti zlepšují schopnost identifikace a datace archeologických pramenů.
Studenti si osvojí základy laboratorního ošetření a zpracování archeologických nálezů (čištění a mytí keramiky, lepení jejich zlomků, rekonstrukce nádob a jejich doplňování sádrou, případně základy konzervace)a nabydou teoretické znalosti o možnostech moderních analýz artefaktů.
|
Předpoklady
|
Pouze základy bezpečnosti práce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonu studenta. Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti v průběhu celého kurzu (80% docházky).
|
Doporučená literatura
|
-
Benešová, Jaroslava. Konzervování a restaurování kovů: ochrana předmětů kulturního dědictví z kovů a jejich slitin. Brno, 2011.
-
Plchová, Soňa. Kresebná dokumentace archeologických artefaktů: Pravidla a zásady. Brno, 2015.
-
Sklenář, Karel. Archeologický slovník 2 - Kovové artefakty. Praha, 1992.
-
Sklenář, Karel. Archeologický slovník 3 - Keramika a sklo. Praha, 1998.
|