Název předmětu | Anorganická chemie II |
---|---|
Kód předmětu | UCH/101 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Četnost výuky | V každém akademickém roce, jen v letním semestru. |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah přednášek: Úvod do systematické anorganické chemie, chemická periodicita, obecná charakteristika přechodných a nepřechodných kovů, polokovů a nekovů. Vodík a jeho izotopy, typy binárních sloučenin vodíku. Alkalické kovy, fyzikálně-chemické vlastnosti, výskyt, výroba, použití, biologický význam, sloučeniny. Beryllium, hořčík a kovy alkalických zemin, fyzikálně-chemické vlastnosti, výskyt, výroba, použití, biologický význam, sloučeniny. Bor, hliník a ostatní triely - fyzikálně-chemické vlastnosti, výskyt, výroba, použití, biologický význam, sloučeniny. Uhlík a jeho alotropy, křemík a ostatní tetrely, fyzikálně-chemické vlastnosti, výskyt, výroba, použití, biologický význam, sloučeniny. Dusík, Fosfor a ostatní pentely, fyzikálně-chemické vlastnosti, výskyt, výroba, použití, biologický význam, sloučeniny. Chalkogeny (kyslík, síra, selen, tellur, polonium), fyzikálně-chemické vlastnosti, výskyt, výroba, použití, biologický význam a sloučeniny. Halogeny a Vzácné plyny, fyzikálně-chemické vlastnosti, výskyt, výroba, použití, biologický význam, sloučeniny. Skandium, yttrium, lanthan a lanthanoidy, jejich jednoduché, komplexní sloučeniny, aktinium a aktinoidy, jejich oxidy, halogenidy a komplexy. Titan, zirkonium a hafnium, jejich oxidy a halogenidy v oxidačních stavech II až IV a komplexy. Vanad, niob a tantal, jejich oxidy a halogenidy v oxidačních stavech II až V, polyvanadičnany, niobičnany a tantaličnany, komplexní sloučeniny. Chrom, molybden a wolfram, jejich oxidy a halogenidy v oxidačních stavech II až VI, chromany, molybdenany a wolframany, iso- a heteropolyanionty, komplexní sloučeniny. Mangan, technecium a rhenium, jejich oxidy, sulfidy a halogenidy v oxidačních stavech II až VII, soli manganaté a manganité, manganičnany, manganany a manganistany, komplexní sloučeniny. Železo, kobalt a nikl, jejich oxidy, sulfidy, halogenidy a soli oxokyselin v oxidačních stavech II a III, železitany, železičitany a železany, karbonylové, kyanidové a sendvičové komplexy. Lehké a těžké platinové kovy, oxidy, sulfidy a halogenidy ruthenia a osmia v oxidačních stavech IV a VIII, rhodia a iridia v oxidačních stavech III a IV, platiny a palladia v oxidačních stavech II a IV, komplexní sloučeniny Měď, stříbro a zlato, sloučeniny stříbra a mědi v oxidačních stavech I a II, sloučeniny zlata v oxidačních stavech I a III, komplexní sloučeniny. Zinek, kadmium a rtuť, jejich sloučeniny v oxidačním stavu II, sloučeniny rtuťné, komplexní sloučeniny. Strukturní chemie a proteinová krystalografie, novinky v oboru. Obsah cvičení: Praktická cvičení - procvičení nově nabytých znalostí, podrobné výklady přednášek, teoretické příklady s možností diskuze a dotazů.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení |
Přednášky kurzu Anorganická chemie 2 budou zaměřeny na systematickou anorganickou chemii, kdy budou charakterizovány nepřechodné prvky ve skupinách z hlediska jejich fyzikálně-chemických vlastností, výskytu, výroby a použití. Dále bude diskutován biologický význam prvků a jejich nejdůležitější sloučeniny. Přednášky ve druhé části kurzu budou zahrnovat chemii přechodných prvků, lanthanoidů a aktinoidů. V závěru budou probrány teoretické nástroje strukturní chemie a nové trendy z oboru. Důraz bude kladen na celkové porozumění a schopnost využití znalostí v praxi.
Absolventi kurzu si rozšíří znalosti obecné a anorganické chemie, které budou potřebovat při dalším studiu na VŠ. |
Předpoklady |
Minimálním požadavkem na studenty jsou základní znalosti středoškolské chemie a biochemie.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Kombinovaná zkouška
Požadavkem na úspěšné zakončení kurzu je aktivní účast studenta na cvičeních. Závěrečná zkouška bude mít formu písemného testu a/nebo následného ústního pohovoru s finálním hodnocením formou udělení známky. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Chemie (1) | Kategorie: Chemické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Chemie pro vzdělávání (1) | Kategorie: Chemické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |