Vyučující
|
-
Khanna Ritesh
-
Mašková Hana, Mgr.
-
Selinger Martin, RNDr. Ph.D.
-
Tučková Dominika, Ing.
-
Frejlachová Andrea, Mgr.
-
Doudová Lenka, Mgr.
-
Jaklová Kateřina, Mgr.
-
Dvorníková Zuzana, Mgr.
-
Tykalová Hana, Mgr. Ph.D.
-
Hejduk Libor, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Purification of proteins - precipitation with salts and organic solvents, dialysis followed by chromatographic purification. Chromatographic methods in Biochemistry - separation of proteins using gel chromatography, ionex chromatography, and affinity chromatography. DNA isolation and analysis - Isolation of plasmid DNA, chromosomal DNA, measurement of DNA concentration, measurement of DNA concentration in microvolumes, agarose gel electrophoresis of DNA. Methods for protein concentration determination - quantification of proteins using the Lowry method, biuret method, Bradford method, direct determination of protein concentration, direct determination of protein concentration in microvolumes. Enzyme kinetics - kinetic parameters of protein cleavage by trypsin, kinetic parameters of hydrogen peroxide cleavage by catalase, kinetic parameters of peroxidase reaction. SDS-PAGE of proteins - electrophoretic separation of proteins in polyacrylamide gels of different concentrations, staining of the separated proteins using the CBB dye.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Laboratorní práce
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cvičení nabízí vybrané úlohy z analytické a preparativní biochemie přibližující základní techniky používané v biochemické laboratoři
Osvojení si základních biochemických metod
|
Předpoklady
|
Povinná prerekvizita pro studenty Biological Chemistry: Laboratory Course in General Chemistry (JKU, Linz); or the courses Introductory Lab Course and the Lab Course in Analytical Chemistry.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Test
Aktivní práce v laboratoři, příprava na jednotlivé úlohy (vstupní test), 100% účast na cvičeních a zpracování výsledků z experimentů, získání dostatečného počtu bodů v testech (60%).
|
Doporučená literatura
|
|