| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Hudáková Jana, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Kutá Smatanová Ivana, prof. Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Tichá Olga, RNDr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        TEMATICKÉ OKRUHY: 1. Učivo organické chemie a biochemie v aktuálních kurikulárních dokumentech; maturitní zkouška z chemie.  2. Teoretické základy organické chemie: aplikace didaktických zásad, klíčové pojmy, terminologie, zařazení v ČTP  3. Didaktické zpracování učiva tematického celku alifatické a alicyklické uhlovodíky.  4. Didaktické zpracování učiva tematických celků aromatické uhlovodíky a heterocyklické sloučeniny.  5. Halogenderiváty uhlovodíků - didaktické zpracování učiva, aspekt ochrany životního prostředí, modelové učební úlohy.  6. Dusíkaté deriváty uhlovodíků, organická barviva - didaktické zpracování, aplikace teoretických základů organické chemie v modelových učebních úlohách.  7. Didaktické zpracování učiva tematických celků alkoholy, ethery, aldehydy, ketony, modelové příklady oxidačně redukčních dějů (vč. vybraných přírodních látek a metabolických dějů).  8. Karboxylové kyseliny a jejich funkční a substituční deriváty v didaktickém systému učiva organické chemie a biochemie.  9. Systematická organická chemie jako základ didaktického zpracování učiva tematických celků přírodní látky a děje v živých organismech. Modelová aplikace: sacharidy.  10. Didaktické zpracování učiva tematických celků alkaloidy, isoprenoidy, lipidy (vč. základů metabolismu lipidů).  11. Didaktické zpracování učiva tematických celků bílkoviny a nukleové kyseliny (vč. významných funkcí v živých organismech).    12. Konkretizace zásad výběru učiva při didaktickém zpracování tematického celku základy biochemie na střední škole.  13. Motivační efekty učiva organické chemie a biochemie (historie, chemie všedního dne, životního prostředí), vzdělávání mimořádně nadaných žáků - vybrané úlohy Chemické olympiády.  14. Systemizace a diferenciace učiva, aktivizující metody opakování, učivo organické chemie a biochemie v přijímacích zkouškách na vysoké školy.  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Laboratorní práce, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální příprava ke zkoušce
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 56 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem je získání teoretických, didaktických znalostí a nácvik praktických dovedností potřebných pro výuku organické chemie a biochemie na SŠ.
                 
                Studenti si osvojí  znalosti o základních metodách výuky organické chemie a biochemie.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Úvodní kurzy pedagogiky a psychologie z bakalářského studia
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Sebereflexe, Průběžné hodnocení
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Zvládnutí vědomostního základu vybraných kapitol z didaktiky organické chemie a biochemie s ohledem na potřebné vstupní vědomosti v oblasti obecné didaktiky chemie, které jsou pro pochopení obsahu předmětu nutné. Prezentace na přidělené téma, zvládnutí zkoušky na min 50% bodů.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Bárta, M., Bartošová, L.: Maturitní otázky - chemie. Fragment, Praha 2007. 
                
 
            
                
                - 
                    Čipera, J.: Rozpravy o didaktice chemie I, II. Karolinum, Praha 2000, 2001.. 
                
 
            
                
                - 
                    Čtrnáctová, H. a kol.: Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Prospektrum Praha 2000.. 
                
 
            
                
                - 
                    Dušek, B. Kapitoly z didaktiky chemie. 2. přepracované vydání. VŠCHT, Praha 2009.. 
                
 
            
                
                - 
                    Hampl, F., Rádl, S., Paleček, J.: Farmakochemie. VŠCHT, Praha 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    Jeřábek, J.; Krčková,S.; Hučínová,L.: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. ÚIV, Praha 2007.. 
                
 
            
                
                - 
                    Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od šk. r. 2009/10:Chemie. CERMAT, Praha 2008. (Informativně).. 
                
 
            
                
                - 
                    Kodíček, M., Valentová, O., Hynek, R.: Biochemie - chemický pohled na svět. VŠCHT, Praha 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    McMurry, J.: Organická chemie. VUTIUM, Brno et VŠCHT, Praha 2007 + Studijní příručka a řešené příklady. VŠCHT, Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    Pečivová, M., Šmídl, M: Didaktika chemie II pro SŠ - elektronický text. Ústí nad Labem 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    Solárová, M.: Motivační prvky ve výuce chemie. Studijní opora pro DiV - elektronický text. Ostrava 2002.. 
                
 
            
                
                - 
                    Streblová, E.: Souhrnné texty z chemie pro přípravu k přijímacím zkouškám ,II. díl. Karolinum, Praha 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    Šulcová, R.; Böhmová, H.: Netradiční experimenty z organické a praktické chemie. UK v Praze, Přírodovědecká fakulta, Praha 2007.. 
                
 
            
                
                - 
                    Šulcová, R.; Pisková, D.: Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. UK v Praze, Přírodovědecká fakulta, Praha 2008.. 
                
 
            
                
                - 
                    Učebnice organické chemie a biochemie pro střední školy, sbírky úloh pro střední školy.. 
                
 
            
         
         
         
     |