Vyučující
|
-
Kutá Smatanová Ivana, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Laboratorní cvičení je koncipováno tak, aby uvedlo studenty do praktické výuky chemie, kterou si vyzkouší na připravených experimentech. Učitelé by již měli mít přehled a základní poznatky z obecné, anorganické, organické, fyzikální chemie a biochemie, měli by se orientovat v chemickém textu, znát software pro tvorbu chemických vzorců a internet pro učitele chemie. Experimenty byly navrženy s ohledem na možnost jejich využití v běžném životě. Jednotlivé úlohy budou zaměřeny na: 1. Alkalimetrické stanovení kyseliny octové v octu 2. Stanovení kyseliny L-askorbové (vitamínu C) jodometricky 3. Chelatometrické stanovení vápníku a hořčíku v minerální a pitné vodě 4. Stanovení chloridů ve vodě podle Mohra
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 36 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Chemie je obor, který se neustále vyvíjí, a proto je nutné, aby školní vzdělávací systém na tento vývoj reagoval a neustále aktualizoval obsah vzdělávání. Je zapotřebí transformace nově získaných poznatků do školního prostředí středních škol, tedy neustálé vzdělávání učitelů ve svém vědním oboru. V předmětu bude kladen důraz na propojení chemických pokroků s každodenním životem a též na možná propojení s výukou chemie na středních školách. Předmět je zaměřen na možnosti využití moderních technologií ve školní praxi se zaměřením na výuku chemie. Studenti provedou praktické laboratorní experimenty. Zkušenosti z těchto cvičení budou moci uplatnit ve výuce chemie.
Studenti se naučí používat vhodné účební pomůcky a zopakují si poznatky z chemie a biochemie k úspěšnému složení magisterské závěrečné zkoušky.
|
Předpoklady
|
Minimálním požadavkem na studenty jsou základní znalosti chemie a biochemie a dále znalosti získané po ukončení bakalářského studia odborného zaměření.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Požadavkem na úspěšné zakončení kurzu je aktivní účast studenta na cvičeních. Závěrečná zkouška bude mít formu ústního pohovoru s finálním hodnocením formou udělení známky.
|
Doporučená literatura
|
-
Ivana Kutá Smatanová a Michal Kutý. Laboratorní cvičení z chemie. JU v Českých Budějovicích (2013), 279 stran, ISBN 978-80-87437-51-3.
-
Michal Kutý a Ivana Kutá Smatanová. Chemie v příkladech. JU v Českých Budějovicích (2013), 269 stran, ISBN 978-80-87437-56-8.
-
Škoda Jiří. Chemie 8 Příručka učitele, Fraus (2006), ISBN: 80-7238-444-9.
|