Vyučující
|
-
Šebestianová Štěpánka, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Základní charakteristika embryologie, vymezení pojmů, rozdělení. 2. Gametogeneze, redukční dělení, změny při zrání gamet. 3. Ovariální cyklus, fertilizace. 4. Blastogeneze, vývoj, implantace a diferenciace blastocysty. 5. Notogeneze, vývoj zárodečního tečíku, vznik nervového systému. 6. Vývoj zevního tvaru zárodku, končetin, obličeje, růst. 7. Organogeneze. Vznik a vývoj tělních systémů I. 8. Organogeneze. Vznik a vývoj tělních systémů II. 9. Placenta a plodové obaly. Stavba placenty. Fetální krevní oběh. 10. Fetální období, růst a vývoj plodu, určení stáří plodu. 11. Změny v organismu matky v průběhu těhotenství. 12. Poloha, postavení, držení a naléhání plodu, porod. 13. Vrozené vývojové vady, teratogenní látky, prenatální diagnostika. 14. Metody asistované reprodukce. Semináře: Semináře tematicky navazují na přednášky. Studentská aktivní práce na seminářích vychází z následujícího modelu: každý student vypracuje a v předem určeném termínu předloží ke kontrole a posléze přednese seminární práci na určené téma. Tato práce je poté probírána v panelové diskusi s celou studentskou skupinou, přičemž datum konkrétního tématu je předem přesně známo a studenti se tím pádem na celou diskusi podrobně připraví. Tím si všichni jednak prohlubují znalosti a jednak trénují způsob přípravy a přednesu odborné práce a způsob komunikace s odborným publikem. 1. Gametogeneze, ovariální cyklus, fertilizace, implantace a blastogeneze 2. Vznik nervového systému, organogeneze 3. Placenta, fetální oběh, fetální období, růst a vývoj plodu 4,5 Změny v organismu matky, metody asistované reprodukce, teratogenní látky a vrozené vývojové vady
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek pro porodní asistentky. Poskytuje ucelený přehled o vývoji lidského života, a to od gametogeneze a oplození přes celý prenatální vývoj jedince, včetně poznávání vlivů, které na tento vývoj působí a případně zde vyvolávají nejrůznější vývojové vady. V této souvislosti se předmět podrobně zmiňuje také o metodách, způsobech a postupech asistované reprodukce.
Student/ka: -pochopí a charakterizuje vývoj lidského jedince od úplných začátků -definuje nejrůznější vývojové vady -rozumí průběhu těhotenství a porodu -orientuje se v metodách, způsobech a v postupech asistované reprodukce
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
90% účast na seminářích, seminární práce na dané téma, jeho prezentace v Power pointu a následná obhajoba v panelové diskusi? k udělení kolokvia - test znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
HÁJEK, Z. a kol. Základy prenatální diagnostiky. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-391-X.
-
NILSSON L. Tajemství života. Svojtka a Vašut, 1996. ISBN 80-7180-025-2.
-
PARKER., S. Lidské tělo. Dorling Kindersley limited, 2016. ISBN 978-80-242-5301-5.
-
Řežábek, K. Léčba neplodnosti. Praha, Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2103-3.
-
Sadler, T. W.; Leland, Jill; Sadler-Redmont, Susan L.; Tosney, Kathy; Burgoon, Jennifer; Chescheir, Nancy; Imseis, Hytham; Brabec, Jiří. Langmanova lékařská embryologie. 1. české vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2640-3.
-
ULČOVÁ-GALOVÁ, Z. Neplodnost.ISBN 80-247-1493-0. Grada: Praha, 2006. ISBN ISBN 80-247-1493-.
-
VACEK, Z. Embryologie. Praha: Grada, 2006.
|