Předmět: Metodiky kinezioterapie a myoskeletální medicíny I.

« Zpět
Název předmětu Metodiky kinezioterapie a myoskeletální medicíny I.
Kód předmětu UFM/FKMM1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bínová Alena, Mgr.
  • Míková Marcela, MUDr. Mgr. Ph.D.
  • Hartmanová Martina, Mgr.
  • Vlček Jiří, PaedDr.
  • Pivec Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - 2. ZS: 1. Metoda reedukace podle Kenny 2. Koncepty zaměřené na využití proprioceptivní stimulace. Metoda Freeman 3. Metodika senzomotorické stimulace: Janda a Vávrová. 4. Využití balančních pomůcek a míčků 5. Škola zad 6. Metoda McKenzie 7. Spirální dynamika: Larsen 8. Kalterbornova metoda. 9. Terapie ženské sterility dle Mojžíšové 10. Terapie s použitím závěsného aparátu; S-E-T koncept 11. Metody primárně zaměřené k pohybové výchově a správnému držení těla - Metoda Feldenkrais. 12. Další metody zaměřené k pohybové výchově a správnému držení těla - Funkční gymnastika 13. Kinetika Caesar, Metoda Alexander 14. Další speciální kinezioterapeutické koncepty (terapie pomocí domácích zvířat, muzikoterapie, arteterapie, hipoterapie, ?) 15. Pohybový systém. Koncepce funkčních poruch 16. Teorie palpace, fenomén bariéry a uvolnění, vztah k bolesti 17. Segmentová dysfunkce. Segmentová instabilita. Klinika jednotlivých segmentových dysfunkcí 18. Diagnostika a mobilizace poruch kloubů na HK (stavba, funkce, základ RTG, vyšetření, mobilizace) 19. Diagnostika a mobilizace poruch kloubů na DK (stavba, funkce, základ RTG, vyšetření, mobilizace) 20. Vyšetření a mobilizace pánve, SI, kyčelní klouby (funkční anatomie, základ RTG, vyšetření, mobilizace) 21. Fascie. Struktura vazivové tkáně. Principy terapie Cvičení - 2. ZS: 1.-3. Praktické využití metodiky dle Kenny 4.-8. Senzomotorická stimulace v praxi. Využití balančních pomůcek v praxi, míčkování 9.-10.Terapie ženské sterility v praxi. Kaltenbornova cvičení 11. Praktické využití Feldenkrasiovy metody a Alexandrovy metody 12.-14. Pohybová výchova a správné držení těla. Principy školy zad v praxi. Metodika McKenzie 15.-17. Nácvik vyšetření a mobilizace periferních kloubů HK, automobilizace kloubů HK 18.-20. Nácvik vyšetření a mobilizace periferních kloubů DK, SI, automobilizace kloubů DK 21.-24. Vyšetření svalů horní končetiny, aplikace terapeutických technik 25.-28. Vyšetření svalů dolní končetiny, aplikace terapeutických technik 29.-31. Vyšetření svalů trupu a pánve, aplikace terapeutických technik 32.-35. Nácvik vyšetření a terapie fascií lidského těla

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" orientace v jednotlivých metodikách a konceptech fyzioterapeutické intervence " znalost pohybové patologie u nejčastějších skupin diagnóz a schopnost racionální indikace fyzioterapeutického postupu " osvojit si principy manuální diagnostiky a terapie primárních funkčních poruch pohybového aparátu podle české školy prof. Lewita, prof. Jandy, prof. Koláře " orientace v problematice diferenciální diagnostiky " osvojení problematiky strukturálních/funkčních poruch ve fyzioterapii
" student zná pohybové patologie a umí indikovat fyzioterapeutický postup " student ovládá základní manuální techniky při terapii funkčních poruch pohybového aparátu " student se orientuje v problematice diferenciální diagnostiky
Předpoklady
Prerekvizity: Anatomie I, II, Základy kinezioterapie I, II, Vyšetřovací metody a masážní techniky I, II
UFM/FATM2 a zároveň UFM/FZKN2 a zároveň UFM/FVMT2

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní zapojení studenta do výuky, individuální příprava studenta na cvičení a semináře. Prokázání znalostí a dovedností dle obsahového zaměření předmětu.
Doporučená literatura
  • ADLER, S. S, BECKERS, D., BUCK, M. PNF in practice: an illustrated guide. Heidelberg: Springer, 2008. ISBN 9783540739012.
  • BIZOVSKÁ, L., JANURA, M., MÍKOVÁ, M., SVOBODA, M. Rovnováha a možnosti jejího hodnocení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-5259-3.
  • CARR, J. H., SHEPHERD, R. B. Neurological rehabilitation: Optimizing Motor Performance. Elsevier, 2010. ISBN 978-0-7020-4468-7.
  • Collins, R. Douglas; Lomíček, Jan; Lomíčková, Zuzana. Diferenciální diagnostika prvního kontaktu. 2. české vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0897-3.
  • ČÁPOVÁ, J. Terapeutický koncept "Bazální programy a podprogramy. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7329-180-8.
  • DOUGANS, I. Reflexologie: unikátní spojení reflexní terapie a tradiční čínské medicíny, reflexní zóny na chodidlech, léčebná kúra pro dobrou kondici. V Praze: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0901-1.
  • Holubářová, Jiřina; Pavlů, Dagmar. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 1. díl. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1294-2.
  • Janda, V. Základy kliniky funkčních (neparetických) hybných poruch. 1.vyd.. Brno: Ústav pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků, 1982. ISBN 57-855-84.
  • KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxi. Praha, 2009. ISBN 978-807-2626-571.
  • Kučera, M., Kolář, P., Dylevský, I. Dítě, sport a zdraví. 1. vyd.. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-807-2627-127.
  • LEWIT, K. Manipulační léčba v myoskeletální medicině. Praha: Sdělovací technika+ČLS J. E. Purkyně, 2003.
  • OPAVSKÝ, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0625-X.
  • Pavlů, D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. Brno: Akademické nakl. CERM, 2002. ISBN 80-720-4312-9.
  • Véle, F. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton, 2. vyd., 2006.
  • Vojta, V. Mozkové a hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada, Avicenum, 1993.
  • Vojta, V., Peters, A. Vojtův princip. Praha, Avicenum, 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr