Předmět: Metodiky kinezioterapie a myoskeletální medicíny II.

« Zpět
Název předmětu Metodiky kinezioterapie a myoskeletální medicíny II.
Kód předmětu UFM/FKMM2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bínová Alena, Mgr.
  • Míková Marcela, MUDr. Mgr. Ph.D.
  • Hartmanová Martina, Mgr.
  • Vlček Jiří, PaedDr.
  • Pivec Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - 2. LS: 1.-4. Základní neurofyziologický koncept s širokým indikačním spektrem - PNF (Kabat, Knott, Voss) 5.-7. Koncepty zaměřené na hemiplegii dospělých - Pohybová rehabilitace hemiplegiků: Brunstrőm, Koncept Bobath (NDT) u dospělých 8.-10. Další koncepty zaměřené na hemiplegii u dospělých - Metodický přístup Davies, Koncept Johnstone, Program opětovného naučení motorických funkcí 11. Edukativní koncepty a metody vztahující se převážně k neurologické problematice u dospělých 12.-13. Koncepty zaměřené na využití senzorické stimulace - Metoda Rood, Senzorická integrační terapie: Ayres. Metoda senzorické stimulace: Affolter, Metoda Perfetti 14. Metody zaměřené na určité speciální neurologické indikace - Metoda léčení ataxie: Frankel. Podmiňování nepodmíněných reflexů 15. Svaly v patogenezi funkčních poruch pohybové soustavy 16. Neuromuskulární techniky. Direktivní/indirektivní techniky 17. Mobilizace L páteře (funkční anatomie, základ RTG Lp, vyšetření, mobilizace) 18. Mobilizace Th páteře (funkční anatomie, základ RTG Thp, vyšetření, mobilizace) 19. Mobilizace C páteře (funkční anatomie, základ RTG Cp, vyšetření, mobilizace) 20. Vyšetření a mobilizace žeber 21. Demonstrace a analýza typických RTG nálezů. Statická a dynamická stabilita páteře, klinika a RTG diagnostika Cvičení - 2. LS 1.-7. Praktické využití Bobath konceptu u dětí a dospělých 8.-14. Praktické využití PNF u dětí a dospělých 15.-18. Indirektivní techniky, AGR techniky, techniky manuální komprese 19.-23. Nácvik vyšetření a mobilizace bederní, hrudní a krční páteře, pánve 24.-28. Nácvik vyšetření a mobilizace horních a dolních žeber 29.-31. Automobilizace kloubů HK a DK 32.-35. Autoterapie funkčních poruch C, Th, žeber a L páteře

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" orientace v jednotlivých metodikách a konceptech fyzioterapeutické intervence " znalost pohybové patologie u nejčastějších skupin diagnóz a schopnost racionální indikace fyzioterapeutického postupu " osvojit si principy manuální diagnostiky a terapie primárních funkčních poruch pohybového aparátu podle české školy prof. Lewita, prof. Jandy, prof. Koláře " orientace v problematice diferenciální diagnostiky " osvojení problematiky strukturálních/funkčních poruch ve fyzioterapii
" student zná pohybové patologie a umí indikovat fyzioterapeutický postup " student ovládá základní manuální techniky při terapii funkčních poruch pohybového aparátu " student se orientuje v problematice diferenciální diagnostiky
Předpoklady
Prerekvizity: Anatomie I, II, Základy kinezioterapie I, II, Vyšetřovací metody a masážní techniky I, II
UFM/FKMM1

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní zapojení studenta do výuky, individuální příprava studenta na cvičení a semináře. Prokázání znalostí a dovedností dle obsahového zaměření předmětu.
Doporučená literatura
  • ADLER, S. S, BECKERS, D., BUCK, M. PNF in practice: an illustrated guide. Heidelberg: Springer, 2008. ISBN 9783540739012.
  • BIZOVSKÁ, L., JANURA, M., MÍKOVÁ, M., SVOBODA, M. Rovnováha a možnosti jejího hodnocení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-5259-3.
  • CARR, J. H., SHEPHERD, R. B. Neurological rehabilitation: Optimizing Motor Performance. Elsevier, 2010. ISBN 978-0-7020-4468-7.
  • Collins, R. Douglas; Lomíček, Jan; Lomíčková, Zuzana. Diferenciální diagnostika prvního kontaktu. 2. české vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0897-3.
  • ČÁPOVÁ, J. Terapeutický koncept "Bazální programy a podprogramy. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7329-180-8.
  • DOUGANS, I. Reflexologie: unikátní spojení reflexní terapie a tradiční čínské medicíny, reflexní zóny na chodidlech, léčebná kúra pro dobrou kondici. V Praze: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0901-1.
  • Holubářová, Jiřina; Pavlů, Dagmar. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 1. díl. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1294-2.
  • Janda, V. Základy kliniky funkčních (neparetických) hybných poruch. 1.vyd.. Brno: Ústav pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků, 1982. ISBN 57-855-84.
  • KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxi. Praha, 2009. ISBN 978-807-2626-571.
  • Kučera, M., Kolář, P., Dylevský, I. Dítě, sport a zdraví. 1. vyd.. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-807-2627-127.
  • LEWIT, K. Manipulační léčba v myoskeletální medicině. Praha: Sdělovací technika+ČLS J. E. Purkyně, 2003.
  • OPAVSKÝ, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0625-X.
  • Pavlů, D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. Brno: Akademické nakl. CERM, 2002. ISBN 80-720-4312-9.
  • Véle, F. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton, 2. vyd., 2006.
  • Vojta, V. Mozkové a hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada, Avicenum, 1993.
  • Vojta, V., Peters, A. Vojtův princip. Praha, Avicenum, 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr