| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Polívka Tomáš, prof. RNDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Obsah přednášky: Poznávání přírodních zákonů ve starověku a středověku, zrození fyziky (Newton), termodynamika (Carnot. Joule, Gibbs), elektromagnetismus (Faraday. Maxwell), fyzika na přelomu 19. a 20. století (Curie, Roentgen, Rutherford, Planck), fyzikální revoluce - relativita a kvantová fyzika (Einstein, Schrodinger, Heisenberg, Dirac, Pauli...), rzovoj fyziky od II. světové války do současnosti (Feynman, Gell-Mann,...), česká fyzika, Nobelovy ceny za fyziku - zrcadlo fyziky 20. století
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 10 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Seznámit studenty s historickým vývojem fyziky od starověku do současnosti
                 
                Studenti získají základní přehled o historickém vývoji fyziky od Newtona po současnou moderní fyziku.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Zájem studenta o fyziku a její historický vývoj
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Průběžné hodnocení
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Účast na přednáškách, aktivita v diskuzích, vlastní prezentace na zadané téma z historie fyziky
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Buhrke: Převratné objevy fyziky, Academia 1998. 
                
 
            
                
                - 
                    Cropper: Great Physicists, Oxford 2001. 
                
 
            
                
                - 
                    Fara: Newton - formování génia, BB Art 2004. 
                
 
            
                
                - 
                    Kragh: Quantum Generations, Princeton 1999. 
                
 
            
                
                - 
                    Pais: Subtle is the Lord, Oxford 1982. 
                
 
            
                
                - 
                    Štoll, I. Dějiny fyziky. 2009. 
                
 
            
         
         
         
     |