Vyučující
|
-
Polívka Tomáš, prof. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášky: Poznávání přírodních zákonů ve starověku a středověku, zrození fyziky (Newton), termodynamika (Carnot. Joule, Gibbs), elektromagnetismus (Faraday. Maxwell), fyzika na přelomu 19. a 20. století (Curie, Roentgen, Rutherford, Planck), fyzikální revoluce - relativita a kvantová fyzika (Einstein, Schrodinger, Heisenberg, Dirac, Pauli...), rzovoj fyziky od II. světové války do současnosti (Feynman, Gell-Mann,...), česká fyzika, Nobelovy ceny za fyziku - zrcadlo fyziky 20. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s historickým vývojem fyziky od starověku do současnosti
Studenti získají základní přehled o historickém vývoji fyziky od Newtona po současnou moderní fyziku.
|
Předpoklady
|
Zájem studenta o fyziku a její historický vývoj
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Průběžné hodnocení
Účast na přednáškách, aktivita v diskuzích, vlastní prezentace na zadané téma z historie fyziky
|
Doporučená literatura
|
-
Buhrke: Převratné objevy fyziky, Academia 1998.
-
Cropper: Great Physicists, Oxford 2001.
-
Fara: Newton - formování génia, BB Art 2004.
-
Kragh: Quantum Generations, Princeton 1999.
-
Pais: Subtle is the Lord, Oxford 1982.
-
Štoll, I. Dějiny fyziky. 2009.
|