Předmět: Úvod do aplikovaného programování

« Zpět
Název předmětu Úvod do aplikovaného programování
Kód předmětu UFY/UAP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelínek Petr, doc. RNDr. Ph.D.
  • Kratochvíl Jiří, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: 1. Základní pojmy a seznámení s vývojovým prostředím (IDE) 2. Struktura programu, datové typy a proměnné 3. Výrazy, operátory, příkazy 4. Třídy, objekty, dědičnost 5. Callbacky, rozhraní 6. Soubory, vstupy a výstupy 7. Práce s databází 8. Vícevláknové programování 9. Návrh uživatelského rozhraní (UX, GUI) 10. Implementace uživatelského rozhraní 11. Softwarová architektura 12. Knihovny a verzovací systémy 13. Ladění programů a testování Obsah cvičení/semináře: Praktické příklady na procvičení látky probírané na přednáškách. Zápočet bude udělen za účast na cvičení a odevzdání semestrální práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktická výuka
  • Příprava na zkoušku - 56 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 84 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 56 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je studenty seznámit názorným se základy programování a naučit je vyvíjet jednoduché desktopové multiplatformní aplikace. Základním programovacím jazykem v tomto kurzu je objektově orientovaný programovací jazyk s jednoduchou syntaxí JAVA. Díky čemuž je posluchač schopen jednoduše a rychle pochopit širší souvislosti bez předchozích znalostí. Po zvládnutí základů programování se student naučí definovat funkční požadavky na aplikaci, na základě kterých je navrhováno uživatelské rozhraní (user interface - UI) s důrazem na optimalizaci uživatelské přívětivosti (user experience - UX). Dále se student naučí navrhnout jednoduchou objektově orientovanou softwarovou architekturu, na základě které bude schopen naimplementovat vlastní aplikaci za použití vývojových prostředí (integrated development environment - IDE) a externích knihoven, díky němuž bude vývoj funkční aplikace co nejvíce usnadněn.
Student se naučí navrhnout a naprogramovat desktopovou aplikaci včetně uživatelského rozhraní.
Předpoklady
Základní znalost některého z programovacích jazyků, schopnost algoritmizace problémů.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Průběžné hodnocení

Účast na cvičení 80 %, odevzdání semestrální práce. Složení zkoušky sestávající se z praktické části a z části teoretické.
Doporučená literatura
  • A. B. Downey: Think Java: How to Think Like a Computer Scientist, O'Reilly Media, 2016.
  • B. A. Burd: Beginning Programming with Java For Dummies, 4th Edition, Wiley, 2014.
  • D. J. Eck: Introduction to Programming Using JAVA, 7th edition, 2014 (e-book).
  • R. Pecinovský: Java 7: učebnice objektové architektury pro začátečníky, Grada, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr