Vyučující
|
-
Šimek Jiří, doc. MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky (10 hodin, 5 dvouhodinových lekcí): 1. - 2. Předmět filozofie, její vnitřní členění, filozofická antropologie, biologie etiky - empatie, sympatie, útěcha u primátů, teorie emulátorů, principy kooperace. 3. - 4. Základy filosofické etiky - Aristoteles, I. Kant, J. Patočka, E. Tugendhat, J. Habermas, M. Heideger. 5. - 6. Filozofické pojetí dobra a zla. Tři pohyby v lidské existenci (J. Patočka). 7. - 8. Vztah etika a práva. Mravní konsensus. 9. - 10. Nemoc jako fenomén. Zdraví: společenská a individuální hodnota. Filozofie v ošetřovatelství - filosofie péče. Semináře (5 hodinových lekcí): Obsah seminářů sleduje a prohlubuje vybraná témata přednášek. Na seminářích je o tématech vedena diskuze založená na znalostech získaných při přednáškách a při studiu odborné literatury. Teoretické poznatky jsou vztahovány k praxi studovaného oboru. 1. Předmět filozofie, její vnitřní členění, filozofická antropologie, biologie etiky - empatie, sympatie, útěcha u primátů, teorie emulátorů, principy kooperace. 2. Základy filosofické etiky - Aristoteles, I. Kant, J. Patočka, E. Tugendhat, J. Habermas, M. Heideger. 3. Filozofické pojetí dobra a zla. Tři pohyby v lidské existenci (J. Patočka). 4. Vztah etika a práva. Mravní konsensus. 5. Nemoc jako fenomén. Zdraví: společenská a individuální hodnota. Filozofie v ošetřovatelství - filosofie péče.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" Seznámit se základními pojmy a problémovými okruhy ve filozofii s důrazem na pochopení souvislostí mezi filozofií jako společenskovědní disciplínou, medicínou a ošetřovatelstvím v historickém vývoji a v současnosti. " Studenti se dokáží orientovat ve filozofických koncepcích člověka. " Poskytnout základní vědomosti o teoretické etice. " Zvýšit vnímavost studenta/-ntky k etickým stránkám rozhodování ve zdravotní péči. " Dát rozhled v problematice současné etiky zdravotní péče. " Naučit znalosti a zručnosti potřebné k řešení etických dilemat
" Student/ka si uvědomí význam filozofie jako základu světonázorové orientace ve své profesi ve zdravotnictví. " Student/ka chápe kvalitu a smysl lidského života z hlediska filozofie a medicíny. " Student/ka si upevní pozitivní chápání hodnot jako je zdraví, život, prohloubí a doplní novými poznatky svůj pohled na umírání a smrt. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny identifikovat etické problémy ve své práci. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny popsat identifikovaný problém. " Studenti/-ntky znají argumenty užívané ve prospěch různých možných řešení. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny porozumět podstatě etických problémů. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny dospívat k rozhodnutím, která jsou v souladu mezinárodně uznanými etickými standardy. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny odlišit právní a etický aspekt rozhodování v medicíně. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny identifikovat etické problémy ve své práci. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny popsat identifikovaný problém a budou znát argumenty užívané ve prospěch různých možných řešení. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny porozumět podstatě etických problémů a budou schopni/-ny dospívat k rozhodnutím, která jsou v souladu mezinárodně uznanými etickými standardy " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny odlišit právní a etický aspekt rozhodování v medicíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet: aktivní účast na seminářích, zapojení se do diskuze, příprava na témata seminářů samostudiem základní a doporučené literatury, zpracování seminární práce k zápočtu, ve které budou srovnávány a hodnoceny různé názory publikované na vybrané filozofické / etické téma v odborné literatuře a na jejich základě bude zformulováno vlastní stanovisko, ke kterému bude uvedena odpovídající argumentace? Kolokvium: prokázání orientace v základních filozofických / etických otázkách týkajících se tématu seminární práce a schopnosti vést o nich dialog na odborné úrovni.
|
Doporučená literatura
|
-
Ari?s, Philippe; Navrátilová, Danuše. Dějiny smrti. II.. Vyd. 1. Praha : Argo, 2000. ISBN 80-7203-293-3.
-
Clarke, W. Norris; Machula, Tomáš. Osoba a bytí. 1. vyd. Praha : Krystal OP ; Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-85929-92-8.
-
Gaarder, Jostein; Vrbová, Jarka. Sofiin svět : román o dějinách filosofie. 4. vyd., 1. v Albatrosu. Praha : Albatros, 2002. ISBN 80-00-01036-4.
-
Haškovcová, H. Informovaný souhlas. proč a jak?. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-497-3.
-
Haškovcová, H. Práva pacientů - komentované vydání. Havířov: Nakl. A. Krtilové, 1996. ISBN 80-902163-0-7.
-
Haškovcová, H.:. Thanatologie, nauka o umírání a smrti.. Galén, Praha, 2000. ISBN 80-7262-034-4.
-
Haškovcová, Helena. Lékařská etika. 3., rozš. vyd. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-132-7.
-
Kutnohorská, Jana. Etika v ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2.
-
Machovec, Milan. Filosofie tváří v tvář zániku. Brno : Zvláštní vydání, 1998. ISBN 80-85436-61-2.
-
Odehnal, Ivo. Úvod do filozofie člověka. Brno : CERM, 2002. ISBN 80-7204-230-0.
-
Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha : Dokořán, 2008. ISBN 978-80-7363-192-5.
-
Sokol, Jan. Etika, život, instituce : pokus o praktickou filosofii. Vyd. v této podobě 1. Praha : Vyšehrad, 2014. ISBN 978-80-7429-223-1.
-
ŠIMEK, J. Lékařská etika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5306-5.
-
Šimek, Jiří; Špalek, Vladimír. Filozofické základy lékařské etiky. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0440-4.
-
Vácha, Marek Orko; Königová, Radana,; Mauer, Miloš. Základy moderní lékařské etiky. Vydání první. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-780-0.
|