Předmět: Sociální psychologie

« Zpět
Název předmětu Sociální psychologie
Kód předmětu UHP/USOPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Urbanová Vlastimila, PhDr.
  • Shivairová Olga, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1 přednáška 2 hodiny 1. Sociální psychologie jako věda, konstituování sociální psychologie, vztah k ostatním psychologickým disciplínám 2. Socializace, socializační činitelé, kultura a její formativní působení 3. Sociální psychologie osobnosti, pětifaktorový model Big Five, interpersonální osobnostní rysy a jejich struktura 4. Já jako objekt sebereflexe, sebesystém, sebepojetí 5. Postoje, struktura a organizace postojů. Utváření postojů a změny postojů. 6. sociální motivace, základní motivační faktory 7. Sociální kognice, interpersonální percepce, atribuční tendence 8. Sociální inteligence, sociální kompetence 9. Sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace, komunikační styly 10. Prosociální chování, altruismus, afiliace, sociální výměna, empatie 11. Asertivita a hostilita jako společenský problém, příčiny a faktory agresivního chování 12 Sociální konflikty, zdroje konfliktů, způsoby řešení konfliktních situací 13. Malé sociální skupiny, dynamika společenských skupin, sociální pozice 14. Skupinový konformismus, činitelé ovlivňující konformitu Semináře: Semináře budou koncipovány jako využití teoretických poznatků v praxi sociálního pracovníka, řešení případových studií, řešení modelových situací. 1. Sociální psychologie jako věda, konstituování sociální psychologie, vztah k ostatním psychologickým disciplínám 2. Socializace, socializační činitelé, kultura a její formativní působení 3. Sociální psychologie osobnosti, pětifaktorový model Big Five, interpersonální osobnostní rysy a jejich struktura 4. Já jako objekt sebereflexe, sebesystém, sebepojetí 5. Postoje, struktura a organizace postojů. Utváření postojů a změny postojů. 6. sociální motivace, základní motivační faktory 7. Sociální kognice, interpersonální percepce, atribuční tendence 8. Sociální inteligence, sociální kompetence 9. Sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace, komunikační styly 10. Prosociální chování, altruismus, afiliace, sociální výměna, empatie 11. Asertivita a hostilita jako společenský problém, příčiny a faktory agresivního chování 12 Sociální konflikty, zdroje konfliktů, způsoby řešení konfliktních situací 13. Malé sociální skupiny, dynamika společenských skupin, sociální pozice 14. Skupinový konformismus, činitelé ovlivňující konformitu

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s psychickými ději a chováním lidí v sociálních situacích a vztazích. Vede k chápání vlivu přítomnosti druhých na prožívání a chování lidí. Zdůrazňuje porozumění základním aspektům sociální interakce, sociální kognice, komunikace, včetně jejich praktického nácviku v průběhu seminářů tak, aby získané dovednosti mohly být využity ve zdravotně sociální praxi.
Získané způsobilosti: Student získá znalosti: -o obsahu předmětu sociální psychologie a jeho významu pro sociální pracovníky, -o metodách sociální psychologie využitelných v praxi sociálního pracovníka, -o zákonitostech sociální interakce, včetně sociální percepce, -o sociální komunikaci, komunikačních stylech a způsobech, o nedostatcích v komunikaci, -o vlastnostech malé společenské skupiny, o sociálních normách, vlivu skupiny a o vybraných skupinových jevech, - o hodnotách a hodnotové orientaci. Student získá dovednosti: -používat vhodné metody psychologie k sebepoznání i poznávání druhých, -v oblasti efektivní komunikace (nácvik asertivní komunikace, empatického naslouchání), - v oblasti sebereflexe a poznávání druhých lidí.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Týmový projekt a jeho prezentace, kombinovaná zkouška, 90% účast studenta na seminářích, aktivní zapojení studenta /diskuze, řešením případových studií i modelových situací/, individuální příprava studenta na semináře, samostudium
Doporučená literatura
  • Goleman, D. Emoční inteligence: proč může být emoční inteligence důležitější než IQ.. Praha: Columbus, 1997.
  • Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha, Portál, 2007. ISBN ISBN 978-80-262-0.
  • Jedlička, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015.
  • Kopřiva, Karel; Šiklová, Jiřina. Lidský vztah jako součást profese : [psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese]. 5. vyd. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
  • Mikuláštík, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0650-4.
  • Nakonečný, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7.
  • Paulík, K. Psychologie lidské odolnosti.. Praha: Grada, 2020.
  • Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
  • Záškodná, H. (ed.). Základy psychologie.. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta JU., 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr