| Název předmětu | Matematická analýza III. | 
|---|---|
| Kód předmětu | UMB/566 | 
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení | 
| Úroveň předmětu | Bakalářský | 
| Rok studia | nespecifikován | 
| Četnost výuky | V každém akademickém roce, jen v zimním semestru. | 
| Semestr | Zimní | 
| Počet ECTS kreditů | 8 | 
| Vyučovací jazyk | čeština | 
| Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný | 
| Způsob výuky | Kontaktní | 
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž | 
| Doporučené volitelné součásti programu | Není | 
| Vyučující | 
|---|
        
  | 
| Obsah předmětu | 
| 
        Prezentace k přednáškám a podrobnější obsah kurzu jsou dostupné na stránce https://elearning.jcu.cz/course/view.php?id=3333 Stručný obsah kurzu: 1. Funkce více proměnných: příklady ze života, formální definice, množiny v R^n, okolí bodu v R^n, klasifikace bodů v rovině, definiční obor a jeho určování, graf. 2. Limita: analogie a rozdíly s případem funkce jedné proměnné, nezávislost na cestě, formální definice limity, věty o limitách, příklady výpočtů limit či důkazů neexistence limit. 3. Spojitost: definice spojitosti funkce v bodě a na množině, příklady. 4. Parciální a směrové derivace: motivace, definice, pravidla pro počítání, vztah existence derivací a spojitosti funkce v bodě, derivace vyšších řádů, smíšené derivace. 5. Diferencovatelnost funkce: motivace a úvahy vedoucí k definici, diferencovatelnost a spojitost, tečná rovina, diferenciál. 6. Derivace složené funkce: pravidla pro počítání, směrová derivace, gradient. 7. Funkce zadaná implicitně a její derivace. 8. Taylorův polynom, lokální extrémy funkcí více proměnných, nutné a postačující podmínky. 9. Absolutní extrémy, vázané extrémy. 10. Dvojný integrál: definice, základní vlastnosti, Fubiniova věta, základní transformace (posunutí, polární souřadnice), substituční metoda, geometrické aplikace. 11. Trojný integrál: definice, základní vlastnosti, Fubiniova věta, základní transformace (sférické a cylindrické souřadnice), substituční metoda, geometrické aplikace. 
         | 
| Studijní aktivity a metody výuky | 
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti
        
            
  | 
| Výstupy z učení | 
| 
                
                Seznámení studentů s diferenciálním a integrálním počtem funkcí více proměnných.
                 Student by měl mít po absolvování kurzu jasnou představu o tom, co jsou to funkce dvou a více proměnných, tyto funkce v praktických úlohách běžně identifikovat a mít schopnost si grafy funkcí dvou proměnných názorně představit. Také by měl umět s těmito funkcemi běžným způsobem pracovat, to znamená mít představu o limitě, spojitosti a diferencovatelnosti takových funkcí, umět počítat jejich parciální derivace a umět je integrovat. Důraz je při práci s funkcemi dvou proměnných kladen na geometrickou představivost a logickou souvislost jednotlivých budovaných konceptů. Stručně řečeno, student by měl vědět, co jsou to funkce dvou a více proměnných a proč je jejich studium prakticky důležité.  | 
        
| Předpoklady | 
| 
                
                
                Předpokládá se zvládnutí problematiky předmětů Matematická analýza I (UMB564) a Matematická analýza II (UMB565).
                
                
                    
                    
                        
                         UMB/CV565 ----- nebo ----- UMB/565 ----- nebo ----- UMB/565K  | 
        
| Hodnoticí metody a kritéria | 
| 
                
                    
                        Kombinovaná zkouška, Test, Průběžné hodnocení
                        
                        
                         100% účast na cvičeních (povolena omluvená absence), absolvování všech písemných testů na cvičeních a alespoň 50% úspěšnost z těchto testů  | 
        
| Doporučená literatura | 
        
  | 
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází | 
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | 
|---|