Vyučující
|
-
Pazourek Karel, Mgr. Ph.D.
-
Kalová Jana, doc. RNDr. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je didaktická interpretace matematických postupů a teorií se zaměřením na obsah SŠ učiva a seznámení s metodami práce a organizací výuky matematiky na SŠ. Konkrétní tematické celky kopírují SŠ učivo, část výuky je podporována matematickým softwarem. 1. Vymezení pojmu didaktika matematiky, osobnost učitele matematiky, strategie práce učitele matematiky, motivace žáků, organizace výuky matematiky 2. Poznávací a pojmotvorný proces, formalizmus, transmisivní a konstruktivistický přístup 3. Matematické myšlení, jeho obsah, rozsah, fylogeneze a ontogeneze, metodologie 4. Komunikace se žáky v matematice, názornost ve vyučovacím procesu, učební pomůcky, význam a vliv využití techniky ve výuce 5. Výstupy výuky, hodnocení, klasifikace, přístup k žákům s vyšším a nižším matematickým nadáním Metodika tematických celků: 6. Číselné obory, přirozená a celá čísla, dělitelnost, racionální čísla, diskrétní množiny a jejich vizualizace 7. Iracionální a reálná čísla, limita, nekonečno, spojitost 8. Komplexní čísla, aplikace, využití matematického SW 9. Matematická logika, důkazové úlohy 10. Proměnná, algebraický výraz, polynom, algebra, rovnice, funkce 11. Množina, kartézský součin, relace, zobrazení, funkce a jejich vlastnosti, derivace 12. Elementární funkce, diferenciální počet, využití matematického SW 14. Soustavy lineárních a nelineárních rovnic a nerovnic, matice, souvislost se stereometrií a analytickou geometrií, využití matematického SW 15. Úlohy matematické olympiády (průběžně)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 80 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je propojení poznatků matematiky, obecné didaktiky a pedagogiky a příprava studentů k úspěšnému absolvování praxe na SŠ.
Studenti získají dovednosti pro úspěšné zvládnutí SŠ průběžné praxe.
|
Předpoklady
|
Perfektní znalosti SŠ učiva matematiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Test, Průběžné hodnocení
- pravidelná aktivní účast na konzultacích - zápočtový test alespoň na 70% - zkouška: úspěšné zodpovězení všech zadaných otázek z jednoho tematického okruhu
|
Doporučená literatura
|
-
Hejný, Milan a kol. 25 kapitol z didaktiky matematiky. 2004. ISBN 80-7290-189-3.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Polák, Josef. SŠ matematika v úlohách II. Prometheus, 2011. ISBN 80-7196-116-3.
-
Polák, Josef. SŠ matematika v úlohách I. Prometheus, 1996. ISBN 80-7196-337-2.
|