Vyučující
|
-
Logan Kuchařová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Svidenská Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Metody a organizační formy vyučování, cíl ve vyučování 2. Interakce a komunikace v pedagogickém procesu 3. Problematika vyučování praktických předmětů, metodika vedení odborné praxe, hodnocení studentů 4,5 Metodika aplikace ošetřovatelského procesu v pedagogickém procesu, mentoring, supervize Semináře: 1. Příprava, rozbor tématického celku v laboratorních podmínkách 2. Příprava, rozbor určeného tematického celku výuky v klinických podmínkách 3. Příprava dokumentace pro praktickou výuku 4. Nácvik výuky ošetřovatelského postupu 5. Nácvik práce ve skupině (řešení problému) 6. - 7. Nácvik interaktivních metod 8. Nácvik vedení a hodnocení praktické výuky supervize 9. Nácvik reflexe a sebereflexe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Obsahem předmětu jsou základní poznatky didaktiky, metodika výuky porodní asistence v klinických podmínkách, metodika vedení studentek, metodika aplikace ošetřovatelského procesu a činnost porodní asistentky mentorky
Student/ka: - definuje principy efektivní komunikace ve vyučovacím procesu. - vysvětluje obsah a pojetí mentoringu, supervize a koučování včetně prvků motivace. - určuje diagnostické prvky pro jednotlivce i skupinu na základě klasifikace dynamiky skupiny. - klade důraz na propojování teoretických, praktických dovedností a postojů v průběhu studia během praktické výuky. - prezentuje dovednosti včetně sebereflexe k vyjádření postojů. - iniciuje, podporuje a poskytuje rady pro tvorbu studijních (edukačních) cílů edukanta/studenta. - efektivně používá hodnotící techniky, které edukanta/studenta posilují, povzbuzují a motivují k dalšímu zdokonalení a profesnímu i osobnímu rozvoji.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Kolokvium, Seminární práce
80% účast na přednáškách, 90% účast na seminářích, aktivní zapojení studenta do výuky, příprava na semináře, seminární práce, její prezentace, didaktický test, ústní kolokvium
|
Doporučená literatura
|
-
Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vydání druhé. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
KŘIVOHLAVÝ, J., PEČENKOVÁ, J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
-
Kuberová, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
-
Nemcová, Jana; Hlinková, Edita. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9.
-
Petty, Geoffrey; Kovařík, Štěpán. Moderní vyučování : praktická příručka. l. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Šulistová, Radka; Trešlová, Marie. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Závodná, Vlasta. Pedagogika v ošetrovatel'stve. Martin : Osveta, 2002. ISBN 80-8063-108-5.
-
Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|