Předmět: Komunikace ve zdravotnictví I

« Zpět
Název předmětu Komunikace ve zdravotnictví I
Kód předmětu UOP/AKMZ1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rásochová Marie, Mgr.
  • Stasková Věra, PhDr. Ph.D.
  • Novotná Helena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1.- 2. Komunikace jako ošetřovatelská dovednost (postup, technika) struktura, druhy, typy komunikace (transakční analýza), verbální komunikace, neverbální komunikace, paralingvistika, komunikační proces 3.- 4. Komunikace ve fázích ošetřovatelského procesu (rozhovor), komunikační dovednosti terapeutická komunikace, (poradenství, práce se skupinou) důstojnost, identita, respekt, tolerance v komunikaci, soucit, empatie 5.- 6. Sebeuvědomění - emoce a komunikace, agresivní komunikace, (dokumentace, výuka, management, elektron. komunikace, prezentace), komunikační vzory, obtížné komunikační styly 7. -8. Ošetřovatelská komunikace s klienty v krizových situacích, umírajícími klienty a jejich blízkými 9. -10 Alternativní koncepty a modely péče související s komunikačními dovednostmi sestry a saturací potřeby jistoty a bezpečí: Bazální stimulace, Snoozeling, Smyslová aktivizace, Validační metoda, Psychobiografický model péče E. Böhma Cvičení: 1.- 2. Seznámení se skupinou, oční, haptický kontakt, první dojem, uvědomění si prvků sociální komunikace, ústní ředstavení, nácvik reflexe a sebereflexe 3.- 4. Rozdíl vnímání verbálního a neverbálního dojmu, etiketizační teorie 5.- 8. Nácvik nonverbálních technik /proxemika, mimika, oční kontakt, poloha, gestikulace, posturologie, kinetika, haptika, základní prvky bazální stimulace 9.-12. Nácvik verbálních technik /řečový projev, paralingvistika 13.-14. Motivace ke komunikaci, aktivní a pasivní naslouchání 15.-16. Asertivní komunikace 17.-18. Agrese v ošetřovatelství, komunikace s agresivním pacientem 19.-20. Empatie, terapeutický rozhovor

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický celek. Přednášky poskytují základ profesionálních znalostí o dovednostech, navazování kontaktů a získávání důvěry klientky/pacientky. Vede k osvojení teoretických zásad o adekvátní komunikaci s klientkami/pacientkami (s ohledem na jejich zdravotní, somatický, psychický i sociální stav) i se spolupracovníky. Nastiňuje důležitost terapeutické komunikace i v krizových situacích (např. agresivní člověk, umírající, člověk prožívající hodnotovou ztrátu). Součástí praktické části předmětu je nácvik psychomotorických a komunikačních dovedností v porodní asistenci v simulačních laboratořích. Důraz je kladen na zvládnutí komplexní situace včetně dodržení hygienicko epidemiologických zásad, prevence rizik, týmové spolupráce a zvládnutí krizových situací. Proces učení je podpořen následným debriefingem, který je nezbytným prvkem simulační výuky.
Student/ka: - popíše teorii komunikace - vysvětlí sebereflexi - využívá adekvátně efektivní komunikační dovednosti při poskytování péče v porodní asistenci i v multidisciplinárním týmu - orientuje se v terapeutické komunikaci i v krizových situacích (agresivní člověk, umírající, člověk prožívající hodnotovou ztrátu)
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Test

90% účast na seminářích, test znalostí Moodle, individuální rozhovor, demonstrace modelových situací s reflexí, analýza komunikační situace z litertury dle vlastního výběru
Doporučená literatura
  • Hájek, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0221-9.
  • KELNAROVÁ, J. Tanatologie v ošetřovatelství. Nakladatelství Littera, 2007. ISBN 978-80-85-763-36-.
  • Kutnohorská, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2.
  • LUFF,G., FIRTH, P., OLIVIERE, D. Ztráta, změna a zármutek v kontextu paliativní péče. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-21-3.
  • PARKES, C., M., RELF, M., COULDRICK, A. Poradenství pro smrtelně nemocné a pozůstalé. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-23-7.
  • PLEVOVÁ. I. SLOWÍK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada., 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
  • Ratislavová, K. Aplikovaná psychologie porodnictví.. Praha, 2008. ISBN 978-80-254-2186.
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi postižením.. Praha: Portál., 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
  • ŠATENKOVÁ N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-599-4.
  • ŠIFFELOVÁ, D. Rogerovská psychoterapie pro 21. století.. Praha: Grada,, 2010. ISBN 978-80-247-2938-1.
  • ŠPATÉNKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé.. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1740-1.
  • Špatenková, N. Zármutek a pomoc pozůstalým. Praha, 2001.
  • THE, ANNE-MEI, OGROCKÝ, J. Paliativní péče a komunikace. Brno Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-24-4.
  • VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
  • Venglářová, M. Problematické situace v péči o seniory. Praha Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr