Vyučující
|
-
Koudelková Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Linhart Petr, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. -2. Anamnéza a základní vyšetřovací metody - pohled, pohmat, poslech, poklep 3. -4. Základní nálezy (norma a patologie) na hlavě, krku, hrudníku a hrudních orgánech 5. -6. Základní nálezy (norma a patologie) na břichu a břišních orgánech 7. -8. Základní nálezy (norma a patologie) na končetinách 9. -10. Hodnocení celkového zdravotního stavu ženy 11. -12. Hodnocení zdravotního stavu ženy v peripartálním období 13. -14. Prenatální diagnostika, prenatální vyšetření. 15. -16. Gynekologické vyšetření 17. -18. Technické vybavení a možnosti využití v porodnictví 19. -20. Technické vybavení a možnosti využití v gynekologii Cvičení: 1. Základní fyzikální vyšetření (pohled, pohmat, poslech, poklep 2. Vyšetření hlavy, krku a dutiny ústní 3. Vyšetření hrudníku, srdce a plic 4. Vyšetření končetin; 5. Vyšetření pohlavního ústrojí ženy; 6. Biochemická, endokrinologická, bakteriologická a serologická vyšetření v těhotenství 7. Biochemická, endokrinologická, bakteriologická a sérologická vyšetření během porodu a po porodu 8. Porodnické vyšetření v prenatální péči - zhodnocení rizika 9. Porodnické vyšetření za porodu - zhodnocení rizika 10. Přístrojová diagnostika v porodnictví - zhodnocení rizika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je teoreticko-praktický. Umožňuje získat základní znalosti a dovednosti prenatální diagnostiky, porodnických vyšetření a celkového fyzikálního vyšetření ženy a novorozence. Učí zhodnotit porodnická rizika. Zahrnuje ucelené informace o moderních diagnostických a vyšetřovacích metodách v porodní asistenci. Součástí praktické části předmětu je nácvik psychomotorických a komunikačních dovedností v ošetřovatelské péči v simulačních laboratořích. Důraz je kladen na zvládnutí komplexní situace včetně dodržení hygienicko epidemiologických zásad, prevence rizik, týmové spolupráce a zvládnutí krizových situací. Proces učení je podpořen následným debriefingem, který je nezbytným prvkem simulační výuky.
Student/ka: - předvede fyzikální vyšetření u klientek (pohledem, poslechem, poklepem, pohmatem) - popíše sběr anamnestických dat - vysvětlí přípravu ženy na jednotlivá vyšetření a péči po vyšetřeních - charakterizuje jednotlivé druhy vyšetření v gyn. por.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Test, Seminární práce
90 % účast na seminářích, aktivní zapojení do výuky, vypracování seminární práce, aktivní účast na simulační výuce, zápočtový test, ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Fetisovová, Želmíra. Klinická propedeutika ošetrovateľstva a pôrodnej asistencie. 1. vydanie. Martin : Osveta, 2012. ISBN 978-80-8063-373-8.
-
HÁJEK, Z. ČECH, E., MARŠÁL, K. et al. Porodnictví. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4529-9.
-
Chrobák, L. a kol. Propedeutika vnitřního lékařství.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1309-0.
-
MĚCHUROVÁ, A. Kardiotokografie. Porodnictví krok za krokem 2.. Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-388-6.
-
NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha Grada, 2006. ISBN 80-247-1150-8.
-
ROZTOČIL, A. a kol. Moderní porodnictví.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5753-7.
|