Předmět: Ošetř.péče v dětském lékařství I.

« Zpět
Název předmětu Ošetř.péče v dětském lékařství I.
Kód předmětu UOP/BOPDL
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Machová Pavla, MUDr.
  • Brabcová Iva, doc. Ing. Ph.D.
  • Keprtová Markéta, MUDr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. (2 hod.) Pediatrie jako obor. 2. (2 hod.) Charakteristika vývoje v kojeneckém, batolecím a předškolním věku. Antropometrické údaje. 3. (2 hod.) Preventivní pediatrie (očkovací kalendář, preventivní prohlídky), vývoj spánkových vzorců. 4. (2 hod.) Prevence úrazů a otrav. 5. (2 hod.) Nejčastější onemocnění v kojeneckém, batolecím a předškolním věku. 6. (2 hod.) Charakteristika vývoje v období školního věku a adolescence. 7. (2 hod.) Syndrom rizikového chování dospívajících. 8. (2 hod.) Protidrogová prevence. 9. (2 hod.) Sociální problematika u dětí školního věku a adolescentů (krizové centrum pro děti a rodinu). 10. (2 hod.) Psychosomatická onemocnění ve školním a dorostovém věku. Semináře: 1. (2 hod.) Psychomotorický, psychosociální a kognitivní vývoj v kojeneckém, batolecím a předškolním věku. 2. (2 hod.) Přirozená výživa kojence, racionální výživa batolete a dítěte předškolního věku. 3. (2 hod.) Hygienický režim. 4. (2 hod.) Úrazy a otravy a možnosti jejich prevence. 5. (2 hod.) Ošetřovatelský proces u hospitalizovaných kojenců, batolat a dětí předškolního věku. 6. (2 hod.) Psychomotorický, psychosociální a kognitivní vývoj v období školního věku a adolescence. 7. (2 hod.) Racionální výživa v období školního věku a adolescence. 8. (2 hod.) Ošetřovatelský proces při užívání návykových látek u dětí a mládeže. 9. (2 hod.) Výchova ke zdraví (sexuální výchova, stravování, péče o dutinu ústní, hygiena). 10. (2 hod.) Prevence úrazů a otrav.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, E-learning
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl schopen plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči. Cíle: - Student získá přehledné a ucelené informace o fyziologii a patologii kojence, batolete a dítěte předškolního věku. - Student získá základní znalosti a dovednosti pro zhodnocení fyzického a psychického stavu a potřeb dítěte daných obdobích. - Student (dětská sestra) bude připraven pro poskytování specializované a vysoce specializované péče dětem v souladu s jejich věkem a aktuálními potřebami ve zdraví i nemoci. - Student získá přehledné a ucelené informace o fyziologii a patologii dítěte školního a dorostového věku. - Student získá teoretické i praktické dovednosti pro realizaci ošetřovatelského procesu v uvedených obdobích. - Student získá základní znalosti a dovednosti pro zhodnocení fyzického a psychického stavu a potřeb dítěte daných obdobích.
Získané způsobilosti: - student má poznatky o psychologickém a etickém přístupu ke zdravému, nemocnému a handicapovanému dítěti všech věkových skupin v rámci pediatrické péče - student zná rizika ohrožující zdravý vývoj dětí - student zná způsoby předcházení jejich výskytu - student má vědomosti z oblasti psychopatologie dítěte - student zná způsoby profesionální komunikace s nemocným a handicapovaným dítětem i jeho rodiči, blízkými osobami - student má vědomosti o důsledcích neuspokojených potřeb, ze sociální patologie - student ovládá ošetřovatelské postupy při řešení situace dítěte v ohrožení, při zjištění syndromu CAN - student zná metody a prostředky zajišťování nutričních potřeb dětí všech věkových kategorií dle klinických diagnóz včetně edukace matek nebo jiné pečující osoby - student má znalosti z oblasti pediatrie, pediatrické propedeutiky, sociální pediatrie, prevence a poradenské činnosti, zajišťování vhodného prostředí pro zdárný vývoj dítěte - student zná hygienické a právní normy související s vedením a řízením ošetřovatelské péče poskytované dětem a adolescentům na jednotlivých odděleních podle klinického zaměření, management bezpečného prostředí pro děti a adolescenty
Předpoklady
Předmět je koncipován jako pěti semestrový. Účast na tomto předmětu v letním semestru je podmíněna splněním předmětu Anatomie a fyziologie I. Student propojuje znalosti z předmětů anatomie, fyziologie, patologie, ošetřovatelství, které dokáže flexibilně asociovat a aplikovat
UFM/BAFZ1

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Podmínky k zápočtu: 90 % docházka na semináře, vypracování seminární práce na zadané téma a její prezentace
Doporučená literatura
  • Čapková, Magdalena; Velemínský, Miloš. Utonutí a zranění související s vodou : zdravotně sociální problematika [Čapková, 2005. 1. vyd. Praha : Triton, 2005. ISBN 80-7254-715-1.
  • Fendrychová, Jaroslava; Vacušková, Miluše,; Zouharová, Alena. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. Vyd. 1. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2002. ISBN 80-7013-357-0.
  • Klíma, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • Muntau, Ania. Pediatrie. Druhé české vydání. Praha : Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
  • Sedlářová, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
  • Ward, Susan L. Pediatric nursing care : best evidence-based practices. Philadelphia : F.A. Davis Company, 2014. ISBN 978-0-8036-2694-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr