| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Šimková Zuzana, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Keprtová Markéta, MUDr.
                
 
            
                - 
                    Brabcová Iva, doc. Ing. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky: 1. (2 hod.) Pediatrie jako obor. 2. (2 hod.) Charakteristika vývoje v kojeneckém, batolecím a předškolním věku. Antropometrické údaje. 3. (2 hod.) Preventivní pediatrie (očkovací kalendář, preventivní prohlídky), vývoj spánkových vzorců. 4. (2 hod.) Prevence úrazů a otrav. 5. (2 hod.) Nejčastější onemocnění v kojeneckém, batolecím a předškolním věku. 6. (2 hod.) Charakteristika vývoje v období školního věku a adolescence. 7. (2 hod.) Syndrom rizikového chování dospívajících. 8. (2 hod.) Protidrogová prevence. 9. (2 hod.) Sociální problematika u dětí školního věku a adolescentů (krizové centrum pro děti a rodinu). 10. (2 hod.) Psychosomatická onemocnění ve školním a dorostovém věku.  Semináře: 1. (2 hod.) Psychomotorický, psychosociální a kognitivní vývoj v kojeneckém, batolecím a předškolním věku. 2. (2 hod.) Přirozená výživa kojence, racionální výživa batolete a dítěte předškolního věku. 3. (2 hod.) Hygienický režim. 4. (2 hod.) Úrazy a otravy a možnosti jejich prevence. 5. (2 hod.) Ošetřovatelský proces u hospitalizovaných kojenců, batolat a dětí předškolního věku. 6. (2 hod.) Psychomotorický, psychosociální a kognitivní vývoj v období školního věku a adolescence. 7. (2 hod.) Racionální výživa v období školního věku a adolescence. 8. (2 hod.) Ošetřovatelský proces při užívání návykových látek u dětí a mládeže. 9. (2 hod.) Výchova ke zdraví (sexuální výchova, stravování, péče o dutinu ústní, hygiena). 10. (2 hod.) Prevence úrazů a otrav. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, E-learning
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl schopen plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči.   Cíle: - Student získá přehledné a ucelené informace o fyziologii a patologii kojence, batolete a dítěte předškolního věku. - Student získá základní znalosti a dovednosti pro zhodnocení fyzického a psychického stavu a potřeb dítěte daných obdobích. - Student (dětská sestra) bude připraven pro poskytování specializované a vysoce specializované péče dětem v souladu s jejich věkem a aktuálními potřebami ve zdraví i nemoci. - Student získá přehledné a ucelené informace o fyziologii a patologii dítěte školního a dorostového věku. - Student získá teoretické i praktické dovednosti pro realizaci ošetřovatelského procesu v uvedených obdobích. - Student získá základní znalosti a dovednosti pro zhodnocení fyzického a psychického stavu a potřeb dítěte daných obdobích. 
                 
                Získané způsobilosti: - student má poznatky o psychologickém a etickém přístupu ke zdravému, nemocnému a handicapovanému dítěti všech věkových skupin v rámci pediatrické péče - student zná rizika ohrožující zdravý vývoj dětí - student zná způsoby předcházení jejich výskytu - student má vědomosti z oblasti psychopatologie dítěte - student zná způsoby profesionální komunikace s nemocným a handicapovaným dítětem i jeho rodiči, blízkými osobami - student má vědomosti o důsledcích neuspokojených potřeb, ze sociální patologie - student ovládá ošetřovatelské postupy při řešení situace dítěte v ohrožení, při zjištění syndromu CAN - student zná metody a prostředky zajišťování nutričních potřeb dětí všech věkových kategorií dle klinických diagnóz včetně edukace matek nebo jiné pečující osoby - student má znalosti z oblasti pediatrie, pediatrické propedeutiky, sociální pediatrie, prevence a poradenské činnosti, zajišťování vhodného prostředí pro zdárný vývoj dítěte - student zná hygienické a právní normy související s vedením a řízením ošetřovatelské péče poskytované dětem a adolescentům na jednotlivých odděleních podle klinického zaměření, management bezpečného prostředí pro děti a adolescenty  
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Předmět je koncipován jako pěti semestrový. Účast na tomto předmětu v letním semestru je podmíněna splněním předmětu Anatomie a fyziologie I.  Student propojuje znalosti z předmětů anatomie, fyziologie, patologie, ošetřovatelství, které dokáže flexibilně asociovat a aplikovat
                
                
                    
                    
                        
                         
                        UFM/BAFZ1
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Seminární práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Podmínky k zápočtu: 90 % docházka na semináře, vypracování seminární práce na zadané téma a její prezentace
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Čapková, Magdalena; Velemínský, Miloš. Utonutí a zranění související s vodou : zdravotně sociální problematika [Čapková, 2005. 1. vyd. Praha : Triton, 2005. ISBN 80-7254-715-1.
                
 
            
                
                - 
                    Fendrychová, Jaroslava; Vacušková, Miluše,; Zouharová, Alena. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. Vyd. 1. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2002. ISBN 80-7013-357-0.
                
 
            
                
                - 
                    Klíma, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
                
 
            
                
                - 
                    Muntau, Ania. Pediatrie. Druhé české vydání. Praha : Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
                
 
            
                
                - 
                    Sedlářová, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
                
 
            
                
                - 
                    Ward, Susan L. Pediatric nursing care : best evidence-based practices. Philadelphia : F.A. Davis Company, 2014. ISBN 978-0-8036-2694-2.
                
 
            
         
         
         
     |