Předmět: Ošetřovatelské postupy I.

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelské postupy I.
Kód předmětu UOP/BOPS1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brabcová Iva, doc. Ing. Ph.D.
  • Mágrová Milena, Mgr.
  • Pavlásková Ilona, Mgr.
Obsah předmětu
1. týden (4 hodiny) Dezinfekce (pomůcky v ošetřovatelské praxi, jednotlivé druhy dezinfekce, vyšší stupeň dezinfekce). Sterilizace (jednotlivé druhy sterilizace, obaly pro sterilizaci, exspirace, kontrola účinnosti sterilizace). Bariérová ošetřovatelská péče (nozokomiální nákazy, protiepidemický režim, péče o ruce, bariérová ošetřovatelská péče o děti s infekčním onemocněním, ošetřování dětí se sníženou imunitou). Obvazová technika (obvazový materiál, příprava obvazového materiálu, aplikace obvazů, technika zhotovení obvazů = šátkové, náplasťové, prakové, obinadlové, bandáž dolní končetiny). Kompresivní terapie. 2. týden (4 hodiny) Prádlo. Lůžko (základní vybavení lůžka, úprava lůžka po délce, po šířce, specializovaná lůžka, pomocná zařízení). Ošetřovací jednotka, vybavení pokoje, signalizace, prevence hospitalizmu u dítěte Příjem, překlad, propuštění. Léčebné a vyšetřovací polohy. 3. týden (4 hodiny) Hygienická péče (ranní toaleta, celková koupel, mytí vlasů, péče o dutinu ústní, oblékání dítěte, specifika hygienické péče u dětí různých věkových skupin). Péče o pokožku dítěte, prevence porušení kožní integrity. Specifická péče o pokožku dítěte s atopickým ekzémem. 4. týden (4 hodiny) Problematika ran a dekubitů (faktory vzniku, klasifikace, predilekční místa, zhodnocení a diagnostika). Manipulace s nemocnými (polohování dítěte s hemiparézou, kinestetika v ošetřovatelství, polohování, nácvik chůze dítěte s DMO, chůze s berlemi, kompenzační pomůcky usnadňující pohyb dítěte). 5. týden (4 hodiny) Stravování (složení potravy, výpočet BMI, alternativní výživové směry, jednotný dietní systém, speciální diety, nutriční anamnéza, nutriční screening, kompenzační pomůcky, stravování dítěte, stravování diabetika). Fyziologické funkce (vědomí, TT, TK, D, P, pulsní oxymetrie, EKG.) 6. týden (4 hodiny) Vyprazdňování stolice (poruchy vyprazdňování stolice, digitální vybavení stolice, inkontinence). Klyzma (jednotlivé druhy klyzmatu) Péče o stomie. Pomůcky pro inkontinentní (video, praktický nácvik). 7. týden (4 hodiny) Vyprazdňování moče (poruchy vyprazdňování moče, inkontinence, močové vývody) Cévkování (ženy, muže, dítěte, výplach močového měchýře, suprapubický katétr). Pomůcky pro inkontinentní (video, praktický nácvik). 8. týden (4 hodiny) Obecné zásady podávání léků dětem (formy, podávání per os, per rektum, do nosu, do krku, do ucha, od oka, do pochvy, na kůži) Specifika podávání léků dětem všech věkových skupin Zacházení s léky, objednávání, uchovávání, exspirace. Zásady objednávání, skladování, přípravy a podávání opiátů. 9. týden (4 hodiny) Obecné zásady aplikace léků i.d., s.c. Obecné zásady oxygenoterapie a inhalace. Specifika podávání léků cestou i.d. a s.c. dětem všech věkových skupin. Specifické zásady oxygenoterapie a inhalace u dětí všech věkových skupin. 10. týden (4 hodiny) Obecné zásady aplikace injekcí i.m., i.v. Specifické zásady aplikace injekcí i.m. a i.v. dětem všech věkových skupin.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální konzultace s vyučujícím, Praktická výuka
Výstupy z učení
Poskytnout vědomosti a dovednosti z oblasti saturace základních potřeb dětí všech věkových skupin a vědomosti a dovednosti pro provádění praktických výkonů s orientací na dětí všech věkových skupin.
Student si osvojí vědomosti a dovednosti z oblasti saturace základních potřeb dětí všech věkových skupin Student získá vědomosti a dovednosti pro provádění praktických výkonů s orientací na dětí všech věkových skupin. Student získá teoretické znalosti k provádění výkonů z oblasti závislých i nezávislých činností sestry Student se naučí praktické realizaci "celostní péče" o dítě, pochopí význam uspokojení potřeby pohodlí, úcty, jistoty a bezpečí u dětí všech věkových skupin Student získá manuální zručnost k provádění jednotlivých ošetřovatelských výkonů o děti všech věkových skupin. Student si uvědomí důsledky neprofesionálních intervencí v poskytování individuální ošetřovatelské péče Student se naučí vyhodnotit účinnost ošetřovatelských intervence Student se naučí provádět výkony z oblasti závislých činností sestry tj. diagnostické a léčebné výkony
Předpoklady
Předmět není podmíněn

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Sebereflexe

90% účast na seminářích, iniciativa a aktivita v hodině, samostudium a domácí příprava na předem stanovené témata, prezentace zadaného tématu, zápočtový test
Doporučená literatura
  • Fendrychová, Jaroslava; Šemorová, Hana. Ošetřování stomií u dětí. 2. upr. vyd. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2005. ISBN 80-7013-426-7.
  • Jirkovský D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha Fakultní nemocnice v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3.
  • Kiedroňová, Eva; Glück, Dalibor,; Přikrylová, Renáta. Něžná náruč rodičů : moderní poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a malým dítětem. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1210-5.
  • Kiedroňová, Eva. Rozvíjej se děťátko. Moderní poznatky o významu správné stimulace kojence v souladu s jeho psychomotorickou vyspělostí.. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3744-7.
  • Krišková, Anna. Ošetrovateľské techniky : metodika sesterských činností : učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. 2., preprac. a dopl. vyd. Martin : Osveta, 2006. ISBN 80-8063-202-2.
  • Páral, Jiří. Malý atlas obvazových technik. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2255-9.
  • Sedlářová, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
  • Troupová J., Hanzl M. a kol. Standardy ošetřovatelské péče v neonatologii. České Budějovice, 2010. ISBN 978-80-254-8982-6.
  • Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Holubová, Jana. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné. I., Obecná část. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
  • Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Otradovcová, Iva; Kubátová, Lucie. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné. III, Speciální část. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
  • Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Otradovcová, Iva; Pavlíková, Pavla. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné. II, Speciální část. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr