Předmět: Teoretické základy ošetřovatelství a ošetřovatelský proces II.

« Zpět
Název předmětu Teoretické základy ošetřovatelství a ošetřovatelský proces II.
Kód předmětu UOP/CTZO2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hudáčková Andrea, PhDr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: (1 hod. týdně - 9 týdnů) - případně blokově 1. týden: Zdravotnická dokumentace. Ošetřovatelská dokumentace. Legislativní dokumenty související se zdravotnickou dokumentací. Formy zdravotnické dokumentace. 2. týden: Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu 3. týden: Fyziologické potřeby - hygiena, výživa 4. týden: Fyziologické potřeby - vyprazdňování, dýchání 5. týden: Fyziologické potřeby - spánek a odpočinek 6. týden: Fyziologické potřeby - pohybová aktivita, hodnocení soběstačnost 7. týden: Fyziologické potřeby - jistota a bezpečí 8. týden: Potřeby nemocného - sebekoncepce, sebeúcta 9. týden: Potřeby nemocného - základy Bazální stimulace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), E-learning
Výstupy z učení
" Student/ka porozumí souvislostem historického vývoje v oblasti ošetřovatelství až do současnosti " Student/ka porozumí základům holistické filozofie a holistickému přístupu v péči o zdraví člověka, rodiny a komunity " Student/ka porozumí základním hodnotám (víra, přesvědčení) ošetřovatelství " Student/ka si osvojí novou terminologii z oblasti ošetřovatelství " Student/ka pochopí odlišné pojetí lidských potřeb v ošetřovatelství " Student získá teoretické znalosti o ošetřovatelském procesu a jeho jednotlivých fázích. " Student se naučí prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu a orientovat se v jeho jednotlivých fázích. " Student porozumí problematice uspokojování lidských potřeb jako základnímu úkolu ošetřovatelství. " Student se seznámí s problematikou lidských potřeb v širších souvislostech, jejich klasifikací, odlišným pojetím v ošetřovatelství a jiných vědních oborech. " Student se seznámí s Maslowo hierarchií potřeb a naučí se ji využívat při posuzovaní bio-psycho-sociálně-duchovních potřeb člověka " Student získá informace o základních bio-psycho-sociálně-duchovních potřebách člověka a jeho reakcích na neuspokojení některé z potřeb. " Student si osvojí vědomosti a dovednosti nezbytné pro uspokojování individuálních potřeb jedince
" Student/ka zná souvislosti historického vývoje v oblasti ošetřovatelství až do současnosti " Student/ka rozumí základům holistické filozofie a holistickému přístupu v péči o zdraví člověka, rodiny a komunity " Student/ka rozumí základním hodnotám (víra, přesvědčení) ošetřovatelství " Student/ka zná terminologii z oblasti ošetřovatelství " Student zná ošetřovatelský proces a jeho jednotlivé fáze " Student se orientuje v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu " Student zná problematiku lidských potřeb a umí klasifikovat základní potřeby klientů/pacientů " Student zná Maslowovu hierarchii potřeb a její použití při posuzování potřeb " Student umí prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu podle aktuálního stavu pacientů " Student umí získávat základní informace o bio-psycho-sociálně-duchovních potřebách člověka a jeho reakcích na neuspokojení některé z potřeb " Student umí stanovit ošetřovatelské diagnózy v souvislosti s neuspokojenou potřebou k danému onemocnění " Student umí uspokojovat potřeby pacientů podle jejich aktuálnosti " Student umí pečovat o fyziologické potřeby klientů/pacientů - o potřebu výživy, hydratace, vylučování, mobility, spánku, odpočinku i tělesné pohody, hygieny, sexuality " Student umí pečovat o pacienty s bolestí " Student umí pečovat u klientů/pacientů o základní psychosociální potřeby " Student umí zajišťovat uspokojování potřeby jistoty a bezpečí " Student umí zajišťovat uspokojování potřeb sebeúcty a seberealizace " Student umí uspokojovat spirituální potřeby klientů/pacientů " Student umí naplánovat ošetřovatelskou péči o klienta/pacienta dle jeho individuálních potřeb " Student umí kompletně vyhodnocovat ošetřovatelský proces k aktuální nebo potencionální ošetřovatelské diagnóze " Student má vědomosti a dovednosti nezbytné pro uspokojování individuálních potřeb jedince " Student umí vypracovat kazuistiku dle modelu Gordonové - ošetřovatelské diagnózy, plán a vyhodnocení " Student umí využívat specifické měřící nástroje v ošetřovatelství (VAS, Bartel, Northon...)
Předpoklady
Prerekvizity Teoretické základy ošetřovatelství a ošetřovatelský proces II.: Teoretické základy ošetřovatelství a ošetřovatelský proces I.
UOP/CTZO1

Hodnoticí metody a kritéria
Kolokvium, Test

Podmínky zápočtu: Aktivní účast v kurzu na Moodle Splnění všech dílčích testů do 7. 4. 2024 do 22:00, nejhorší známka 2- Souhrnné testy je možno plnit 8. 4. - 14. 4. 2024 od 6:00 do 22:00, nejhorší známka 2- Kolokvium: ústní forma - kazuistika
Doporučená literatura
  • Šamánková, Marie; Lebedová, Zuzana; Víchová, Jana,; Koláčná, Tereza; Jirků, Hana. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-286-1.
  • Trachtová, Eva. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. nezměn. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2013. ISBN 80-7013-324-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr