Předmět: Ošetřovatelská péče v dětském lékařství III.

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelská péče v dětském lékařství III.
Kód předmětu UOP/GPDL3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krška Vojtěch, MUDr.
  • Brabcová Iva, doc. Ing. Ph.D.
  • Vlkojanová Lucie, Mgr.
  • Lazorová Hana, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. (2 hod.) Imunitní a zánětlivé reakce 2. (2 hod.) Základy buněčné imunity a její poruchy v dětském věku 3. (2 hod.) Základy humorální imunity a její poruchy v dětském věku 4. (2 hod.) Alergie a její klinické projevy v dětském věku 5. (2hod.) Diagnostické a léčebné postupy u imunodeficientních a alergických onemocnění 6. (3 hod.) Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s revmatickým onemocněním poskytovaná metodou ošetřovatelského procesu. Poradenská činnost. 7. (2 hod.) Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s neuromuskulárním onemocněním poskytovaná metodou ošetřovatelského procesu. Poradenská činnost. 8. (3 hod.) Specializovaná péče o děti s náhlou příhodou - popáleniny, opařeniny, tonutí, otravy Semináře: 1. (2 hod.) Ošetřovatelský proces u dětí s autoimunitním onemocněním. 2. (2 hod.) Ošetřovatelský proces u dětí při alergickém onemocnění dýchacích cest. 3. (2 hod.) Ošetřovatelský proces u dětí při alergickém onemocnění kůže. 4. (4 hod.) Ošetřovatelský proces u dětí při onemocnění ostatních orgánových systémů. 5. (3 hod.) Ošetřovatelský proces u dětí s revmatickým onemocněním 6. (2 hod.) Ošetřovatelský proces u dětí s neuromuskulárním onemocněním 7. (3 hod.) Ošetřovatelský proces u dětí s náhlou příhodou - popáleniny, opařeniny, tonutí, otravy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
" Student získá přehledné a ucelené informace o fyziologii a patologii kojence, batolete a dítěte předškolního věku. " Student získá základní znalosti a dovednosti pro zhodnocení fyzického a psychického stavu a potřeb dítěte daných obdobích. " Student (dětská sestra) bude připraven pro poskytování specializované a vysoce specializované péče dětem v souladu s jejich věkem a aktuálními potřebami ve zdraví i nemoci. " Student získá přehledné a ucelené informace o fyziologii a patologii dítěte školního a dorostového věku. " Student získá teoretické i praktické dovednosti pro realizaci ošetřovatelského procesu v uvedených obdobích. " Student získá základní znalosti a dovednosti pro zhodnocení fyzického a psychického stavu a potřeb dítěte daných obdobích. " Student (dětská sestra) bude připraven pro vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči ve vybraných klinických oborech. " Student získá přehledné a ucelené informace u ošetřovatelské péči o děti s onemocněním jednotlivých orgánových systémů. " Student získá nezbytné teoretické znalosti týkající se projevů poruch a onemocnění jednotlivých orgánových systémů a praktické dovednosti pro realizaci ošetřovatelského procesu u nemocného dítěte všech věkových kategorií. " Student získá přehledné a ucelené informace o ošetřovatelské péči u dětí s alergickým a imunologickým onemocněním. " Student získá teoretické vědomosti o imunitní, alergické a zánětové odpovědi dětského organismu. " Student bude schopen aplikovat tyto znalosti do ošetřovatelského procesu u dětí s alergickým a imunologickým onemocněním.
" student má poznatky o psychologickém a etickém přístupu ke zdravému, nemocnému a handicapovanému dítěti všech věkových skupin v rámci pediatrické péče " student zná rizika ohrožující zdravý vývoj dětí " student zná způsoby předcházení jejich výskytu " student má vědomosti z oblasti psychopatologie dítěte " student zná způsoby profesionální komunikace s nemocným a handicapovaným dítětem i jeho rodiči, blízkými osobami " student má vědomosti o důsledcích neuspokojených potřeb, ze sociální patologie " student ovládá ošetřovatelské postupy při řešení situace dítěte v ohrožení, při zjištění syndromu CAN " student zná způsoby psychologického přístupu k chronicky nemocnému dítěti v jednotlivých věkových kategoriích " student zná způsoby komunikace ve vztahu k dlouhodobě nemocným, chronicky nemocným a umírajícím dětem a adolescentům " student zná odlišnosti v uspokojování individuálních potřeb hospitalizovaných dětí všech věkových kategorií dle klinické diagnózy " student zná metody a prostředky zajišťování nutričních potřeb dětí všech věkových kategorií dle klinických diagnóz včetně edukace matek nebo jiné pečující osoby " student zná zvláštnosti specializované ošetřovatelské péče o týrané, zneužívané, zanedbávané a intoxikované děti a adolescenty " student má znalosti z oblasti pediatrie, pediatrické propedeutiky, sociální pediatrie, prevence a poradenské činnosti, zajišťování vhodného prostředí pro zdárný vývoj dítěte " student zná hygienické a právní normy související s vedením a řízením ošetřovatelské péče poskytované dětem a adolescentům na jednotlivých odděleních podle klinického zaměření, management bezpečného prostředí pro děti a adolescenty " student zná speciální diagnostická vyšetření, léčebné procedury a testy u jednotlivých klinických stavů " student zná přípravy dětí na vyšetření včetně aktuálního zhodnocení zdravotního stavu, zjišťování odchylek od normy za účelem včasné informace lékaře a intervence " student umí provádět fyzikální vyšetření nemocného dítěte a adolescenta za účelem včasné identifikace odchylek od fyziologických hodnot " student umí vyhodnotit stav nemocného dítěte a adolescenta a sestavit plán ošetřovatelské péče respektující zvláštnosti přístupu k dětem v jednotlivých věkových obdobích " student umí poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči dlouhodobě a chronicky nemocným dětem všech věkových kategorií, včetně zajištění nutričních potřeb a případné resuscitace " student umí komunikovat s dlouhodobě a chronicky nemocným dítětem a jeho rodiči/doprovodem " student respektuje etická pravidla a chartu práv hospitalizovaných dětí v každodenní péči " student zvládá přístrojovou techniku používanou v péči o dlouhodobě a chronicky nemocné děti a adolescenty " student umí edukovat děti a rodinné příslušníky v přípravě na specializované diagnostické a léčebné postupy " zná specializovanou péči o děti s onemocněním GIT " zná etiopatogenezi diabetu, klinické projevy diabetu a jeho komplikace v dětském věku, " zná diagnostiku včetně vyšetřovacích metod, vyhledávání potřeb a jejich ovlivnění ve vztahu k denním aktivitám života dětí s diabetem mellitem, včetně prognózy, zná zásady léčby diabetu v dětském věku, " zná specializovanou péči o děti s onemocněním dýchacích cest, s kardiologickým onemocněním, s endokrinologickým onemocněním, s metabolickým onemocněním, revmatickým onemocněním, s onemocněním ledvin a močových cest, s onemocněním smyslových orgánů. " zná možnosti v poskytování konzultačních a poradenských služeb " zná incidenci, příčiny vzniku a projevy infekčních onemocnění v dětském věku " zná prevenci, diagnostiku, léčbu, vyhledávání potřeb a jejich ovlivnění ve vztahu k denním aktivitám života dětí s infekčním onemocněním, " zná hygienické a právní normy související s poskytováním specializované ošetřovatelské péče na infekčních odděleních
Předpoklady
Ošetřovatelská péče v dětském lékařství III. je podmíněna Ošetřovatelská péče v dětském lékařství II.
UOP/GPDL2

Hodnoticí metody a kritéria
Kolokvium

Podmínky k zápočtu: 90 % docházka na semináře, vypracování seminární práce na zadané téma a její prezentace Podmínky ke kolokviu: ústní/písemné prokázání odborných znalostí
Doporučená literatura
  • Bartůňková J., Šedivá A. Imunologie-minimum pro praxi. Triton, Praha, 2001.
  • BOLEDOVIČOVÁ, Mária a kol. Pediatrické ošetrovateľstvo. Martin: Osveta, 2010. ISBN 9788080633318.
  • BOWDEN, V., R ., GREENBERG C., S. Pediatric Nursing Procedures. Philadelphia: LIPPINCOTT WILLIAMS WILKINS, 2015. ISBN 1451192363.
  • FENDRYCHOVÁ, J., VACUŠKOVÁ, M., ZOUHAROVÁ, A. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. Brno: IDVPZ, 2002. ISBN 80-7013-357-0.
  • FIALOVÁ, S., NOVÁKOVÁ, K. Vybrané kapitoly z pedosomatologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0894-5.
  • HRODEK, O, VAVŘINEC, J. a kol. Pediatrie. Praha: Galén, 2002. ISBN 80-7262-178-5.
  • KLÍMA J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotniceké obory. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • Lebl, J. a kol. Klinická pediatrie. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-722-1.
  • LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCNAMOVÁ, L. Preklinická pediatrie. Praha: Galén, 2003. ISBN 80-7262-207-2.
  • LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrické ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0668-7.
  • MUNTAU C. A. MUNTAU C. A.. 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
  • POMAHAČOVÁ, R., KALVACHOVÁ, B. Dětská endokrinologie do kapsy. Praha: MF, 2013. ISBN 9788020429360.
  • SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
  • VELEMÍNSKÝ, M. a kol. Vybrané kapitoly z pediatrie. České Budějovice: ZSF JU, 2005. ISBN 80-7040-813-8.
  • VELEMÍNSKÝ, M., ČAPKOVÁ, M. Utonutí a zranění související s vodou. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-715-1.
  • WARD, S., L. Pediatric. Nursing Care: Best Evidence-Based Practices. Philadelphia: F.A. Davis Company, 2014. ISBN 978-0-8036-2694-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr